Więcej ustaw to mniej jasności [testy-osobowosci.pl]
 Oceń wpis
   

Kamyczek do ogródka tym, którzy myślą, że dalsze mnożenie przepisów pomoże nam w rozwikłaniu różnych bolączek codziennego życia.

Dziennik Internautów ciągnie od jakiegoś czasu sprawę serwisu internetowego, który pod pozorem przeprowadzania testu na inteligencję wyciąga od użytkowników pieniądze za esemesy (stronka się sypła, ale może jeszcze wróci). W skrócie: wypełniasz teścik, a na jego zakończenie okazuje się, że można zapoznać się z wynikiem po wysłaniu esemesa na numer 79xxx (bodajże). Cena esemesa (niemała) podana drobną czcionką na dole stronki, zero informacji o usługodawcy, zero regulaminu.

Jest jeszcze ciekawy temat strony zemsta-za-zdradę.pl, która kierowała na ów nieszczęsny test na inteligencję. Dziś ostał się na niej tylko lament lamera, który zasłania się reklamami na Onecie... no tak, wystarczy porównać IQ-test.pl do 'wynalazku Pana Kazia' aby poczuć różnicę... Popatrzcie zresztą na zrzut ekranu ;-)

Na prośbę DI przyjrzałem się przepisom pod kątem prawnym, zastanawiając się m.in. nad tym, czy brak dużej i wyraźnej informacji o cenie takiego esemesa może być uznane za naruszenie przepisów (co do regulaminu serwisu i oznaczenia usługodawcy nie ma dyskusji -- w tym zakresie art. 5, art. 8 i art. 23 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną są jednoznaczne).

Poszukałem, i... może i stanęłyby mi włosy dęba, gdybym nie miał pewności, że jest tak beznadziejnie. Zobaczcie zresztą sami:

  • bez dwóch zdań czynem nieuczciwej konkurencji jest podanie wprowadzającej w błąd informacji o stosowanych cenach usług (art. 14 ust. 2 pkt 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji);
  • zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy ochronie niektórych praw konsumentów w przypadku umów zawartych na odległość przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta m.in. o cenie, zaś informacja taka musi być sformułowana 'jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania';
  • z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (art. 5 ust. 3 pkt 5) wynika, że działaniem wprowadzającym w błąd przeciętnego konsumenta jest rozpowszechnianie nawet prawdziwych, lecz mogących wprowadzić w błąd informacji odnoszących się do ceny towaru;
  • jest jeszcze ustawa o cenach, a w niej art. 12 ust. 2, zgodnie z którym informacja o cenach usług musi być 'niebudząca wątpliwości'.

No i właściwie nie pozostało mi nic innego jak zacytować własną wypowiedź dla DI (ach, jakie to rozkoszne!!): 'Jak widać przepisów u nas nie brak, jest tylko permanentny problem z ich stosowaniem oraz wykładnią. Jest po prostu kwestią ocenną, czy taki sposób realizacji ustawowych powinności wypełnia obowiązki nałożone przez owe ustawy.'
No właśnie: udało mi się znaleźć 4 przepisy rangi ustawowej, które w jakiś tam sposób odnoszą się do podstawowych zasad etyki biznesowej: cena ma być jasna, łatwa do odczytania, nie wolno wprowadzać nabywcy w błąd co do ceny towaru, zaś sposób podania tej informacji nie może budzić wątpliwości...

Tylko czy coś z tych wszystkich regulacji tak naprawdę wynika? Jasne, nie da się napisać ustawy kazuistycznie, np. 'a cena nie może być mniejszą czcionką niż 12 px podana i w odległości nie mniejszej niż ćwierć łokcia od oznaczenia towaru wskazana, azaliż na początku, przed zakupem podana być powinna'.
Dlatego ogólniki w ustawach zostaną (?) z czasem wypełnione orzecznictwem, jeśli... no właśnie, jeśli ewentualne orzecznictwo będzie w stanie pozbierać te rozbieżności. Ale do tego czasu trzeba się męczyć.

PS o proszę, jednak Komisja Europejska działa, szykują się nam nowe regulacje dotyczące praw klientów. ROTFL.

Komentarze (7)
Who eats who Jak coś robić i nie dać się...
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |

bezczelna reklama:

Firma Prawnicza Lege Artis
www.LegeArtis.org

O mnie
Olgierd Rudak
Jesteś na stronie czasopisma internetowego "Lege Artis", które ukazywało się od 17 listopada 2006 r. do 16 maja 2014 r.
Najnowsze komentarze
2017-10-13 06:09
Gina Acampora:
O ochronie wizerunku złodziei
Nazywam się Gina Acampora i rozmawiam dzisiaj jako najszczęśliwszy człowiek na całym dzikim[...]
2017-10-10 01:40
jance:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Witam wszystkich, Nazywam się Ketesha Frank, jestem z Alabama, Stanów Zjednoczonych, jestem tu,[...]
2017-10-05 19:48
ArturZpl:
Rekordowe odszkodowanie za spam
Teraz to też my będziemy mogli starać się o odszkodowanie. Szukając informacji na ten temat -[...]
2017-10-02 10:03
CARO CATO:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
¿Necesita dinero para iniciar un negocio propio ...? ¿Necesita dinero también pagar[...]
2017-09-04 13:15
Walls:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Dobry dzień,   Jesteśmy prawowitym, renomowanym rządowym pożyczkodawcą. Jesteśmy firma[...]