Nieuczciwa konkurencja w reklamie kontekstowej [Oferia.pl]
 Oceń wpis
   

logo Oferia.plmotto na dziś: "The act of typing a keyword into an internet search engine has become part of our culture, its results immediately familiar" (z opinii rzecznika ETS do sprawy Google vs. Louis Vuitton Malletier)
cytat na jutro: "Początki serwisu były pełne wyzwań - biuro mieściło się w prywatnym mieszkaniu, serwer w piwnicy" (o Oferia.pl)

Poiares Maduro z pewnością ma rację w swoich półfilozoficznych wywodach -- Google nie ponosi odpowiedzialności za nieuprawnione korzystanie z cudzych znaków towarowych przez przedsiębiorców w reklamie kontekstowej -- jednak nie oznacza to zwolnienia reklamodawcy z ewentualnej odpowiedzialności.
Pisałem o tym niedawno w kontekście czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy (por. Nieuczciwa konkurencja w AdWords [reklama kontekstowa]) podobny spór powstał także przeszło rok temu pomiędzy konkurencyjnymi podmiotami w Stanach.logo Favore.pl

A teraz okazuje się, że podobnego chwytu ima się Oferia.pl, czyli należący do Grupy Allegro (QXL Poland Sp. z o.o.) serwis pozwalający na wyszukanie wykonawcy jakiejś usługi.
Albo nie, napiszę inaczej: Oferia.pl to serwis będący wierną kopią Favore; nie to, żeby każda pliszka własny ogon chwaliła (patrz disklajmer poniżej tekstu), ale tak właśnie jest.
Słowem: wpisujesz w Góglarkę frazę "FAVORE", a co wyskakuje w linkach sponsorowanych? Zobaczcie sami:

jak Oferia.pl stylizowała się na Favore

Dla rozwiania wątpliwości: Favore jest zastrzeżonym w OHIM znakiem towarowym (OK, graficznym -- znak nr 005669106, wniosek z 6 lutego 2007 r., rejestracja nastąpiła 12 listopada 2008 r.), m.in. w kategoriach pt. bazy danych, promocja sprzedaży i reklama w internecie.
Oferia.pl ma swój znak (słowny, zarejestrowany w UPRP) o brzmieniu oferia.pl łapiemy usługi w sieci  -- nb. uprawnionym do znaku nie jest QXL Polska sp. z o.o. (hehe, przeoczyli?).

W moim odczuciu nie zmienia to jednak faktu, że prezentowany link sponsorowany stanowi klasyczny przykład nieuczciwej konkurencji. To, że nie da się wywieść tematu wprost z przepisów o znakach towarowych (Oferia.pl raczej nie narusza praw do znaku towarowego Favore), nie oznacza, że nie zachodzi tu przypadek reklamy wprowadzającej w błąd poprzez odwołanie się do oznaczenia stanowiącego równocześnie firmę podmiotu konkurencyjnego.

Temat jest do dyskusji -- zwłaszcza, że mogę być nieobiektywny.
Ale nawet jeśli nie mam racji, to i tak jest dla mnie znacząco niesmaczne, że Oferia.pl stroi się w szaty Favore (zaś w szaty Oferii stroi się Oferteo.pl, na które robią się Agiato.pl oraz Ojej.pl). Czyżby to była już norma w branży?

disklajmer: prawdą jest, że zatrudniony jestem w spółce będącej większościowym udziałowcem Favore sp. z o.o., zaś z prezeską, udziałowcami i pracownikami jestem po imieniu.

Komentarze (9)
Jeszcze słowo o udostępnianiu... Maszynka do głosowania jak...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |

bezczelna reklama:

Firma Prawnicza Lege Artis
www.LegeArtis.org

O mnie
Olgierd Rudak
Jesteś na stronie czasopisma internetowego "Lege Artis", które ukazywało się od 17 listopada 2006 r. do 16 maja 2014 r.
Najnowsze komentarze
2017-10-13 06:09
Gina Acampora:
O ochronie wizerunku złodziei
Nazywam się Gina Acampora i rozmawiam dzisiaj jako najszczęśliwszy człowiek na całym dzikim[...]
2017-10-10 01:40
jance:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Witam wszystkich, Nazywam się Ketesha Frank, jestem z Alabama, Stanów Zjednoczonych, jestem tu,[...]
2017-10-05 19:48
ArturZpl:
Rekordowe odszkodowanie za spam
Teraz to też my będziemy mogli starać się o odszkodowanie. Szukając informacji na ten temat -[...]
2017-10-02 10:03
CARO CATO:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
¿Necesita dinero para iniciar un negocio propio ...? ¿Necesita dinero también pagar[...]
2017-09-04 13:15
Walls:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Dobry dzień,   Jesteśmy prawowitym, renomowanym rządowym pożyczkodawcą. Jesteśmy firma[...]