Daj złociaka na naziaka
 Oceń wpis
   

przeciwko nazistowskim gadżetom na AllegroPytanie na dziś: czy wieszając na ścianę zabytkowy egzemplarz broni białej z hakenkreuzem popełniamy przestępstwo popierania nazizmu, albo chociaż czynimy coś wstydliwego?
(Pytanie o tyle zasadne, że znam kogoś, kto w swojej kolekcji ma zarówno paradną szablę ze swastyką, jak i rewolucyjną szaszkę z sierpem i młotem, a nie wiem czy poradzić mu, by oddał to na złom, albo chociaż spiłował wraże znaczki.)

Czytając na Wyborcza.pl o kampanii "dość faszyzmu na Allegro" Stowarzyszenia Nigdy Więcej prawie tracę wątpliwości: tylko wstrętny naziol w brunatnej koszuli i bryczesach może interesować się gadżetami z hitlerowską symboliką. Dlatego organizatorzy kampanii oczywiście mają rację namawiając nas do wysyłania do Allegro takiego apelu:

Popieram apel Stowarzyszenia "NIGDY WIĘCEJ" dotyczący zakazu sprzedaży na Allegro odzieży i gadżetów  propagandowych  z symboliką nazistowską i rasistowską oraz pism, druków zwartych, wydawnictw książkowych i muzycznych rozpowszechniających takie ideologie. Licytacje tego typu są jednym ze sposobów pochwalania faszyzmu. Polska jest krajem boleśnie doświadczonym przez jego zbrodnie. Nie mogę zgodzić się na obojętność wobec odradzania się tego zjawiska.

(Apel powinien być być wysyłany razem z opinią prawną -- szkoda, że nikt się pod nią nie podpisał...). Zaś człowiek przyzwoity podpisze się oburącz (i obunóż) pod głosami poparcia dla kampanii.

Osobiście pozwolę sobie, a jakże, stanąć okoniem.
Po pierwsze nie uważam, iżby jakikolwiek przepis prawa zakazywał obrotu czy posiadania przedmiotów o symbolice faszystowskiej, narodowo-socjalistycznej czy komunistycznej (nawiasem mówiąc nie wiem dlaczego "Nigdy więcej" ogranicza się do tej nieszczęsnej swastyki -- na Allegro można też kupić sowieckie pamiątki, ale jakimś cudem autorzy kampanii fakt ten zbywają milczeniem...?)

Sam w sobie zakaz propagowania ustroju totalitarnego (plus przepisy karne stojące na straży tego zakazu) to za mało -- jakby na to nie patrzeć, propagowanie to propagowanie; jeśli zgodzimy się z autorami akcji, że sprzedaż takich przedmiotów jest propagowaniem, to w zasadzie nie pozostaje nam nic innego, jak przyznać, że jest nim także posiadanie tych rzeczy (owszem, posłowie pomysł taki mają -- por. także "O zakazie posiadania symboliki totalitarnej" oraz "Neozbrodnia (więzienie za koszulkę z Che...i za co jeszcze?)" -- ale to wciąż jednak przyszłość tylko).
Żeby postawić komuś zarzut propagowania, trzeba najpierdziedzic Pruskiw udowodnić zamiar zachęcania innej osoby do poparcia danej ideologii; jeśli zdaniem autorów kampanii to wszystko wynika "samo przez się", to gratuluję logiki, która bliska jest logiki obecnego rządu, który też uważa, że zakazane powinno być już samo mówienie o reklamie hazardu.

(Jeśli jednak nadal uważacie, że to wszystko nie jest w porządku, proponuję zastosować sposób pt. "dziedzic Pruski": przepasać hitlerowskie rzeczy biało-czerwoną szarfą i z głowy problem. A ja się nadal zastanawiam: co to by się działo, jakby ktoś chciał u nas wystawić "Producentów"?)

I sprawa druga: tak jak ma "Nigdy Więcej" prawo mieć swoje zdanie (mącić) na temat sprzedaży niemieckich bibelotów, tak Allegro nie powinno przesadzać z reakcjami. Opisywane w tekście przerabianie logo Allegro -- które ma być zapisywane jako aSSegro -- jest jak najbardziej dozwolone: nikt nie używa znaku towarowego do oznaczania własnych (konkurencyjnych) usług, zarazem moim skromnym zdaniem taka przeróbka nie godzi w dobra osobiste serwisu, z tej prostej przyczyny, że nie jest bezprawne.
Bezprawność w mojej ocenie będzie tu wykluczał właśnie kontekst całej operacji -- "Nigdy Więcej" może mieć swoje zdanie na temat tych gadżetów, nawet jeśli zdanie to jest błędne, a w dodatku (rozmyślnie?) pomijają bajery związane z "postępową" odmianą totalitaryzmu.

PS zdjęcie na górze pozwoliłem sobie zajumać stąd, mam nadzieję, że będzie mi wybaczone (czy swastyka na malunku nie propaguje?) A dziedzic Pruski to już sami wiecie skąd.

Komentarze (27)
"To jest urągające dla... Znaj proporcję, mocium panie!

Komentarze

2010-03-26 11:38:03 | 83.14.109.* | xyznext
Re: Daj złociaka na naziaka [1]
ja i paru moich znajomych zagrywaliśmy się kiedyś w gry dot ww2 - w szczególności
seria panzer general - oczywiście grając jedynie słuszną stroną... niemcami :P

w grach nie występowały swastyki ale gapy i SS... etc, (co do rosjan,,, sierp i młot
na porządku dziennym - mniejsze zło ? :P)
ale można przyjąć że na każdej jednostce swastyki były stosowane - tzn promowałem
nazizn... oj jaki ja niegrzeczny jestem :P

aktualnie jak są jakieś gry z okresu ww2 i da się grać niemcami to nimi gram :P

promuje nazizm ? :P skomentuj
2010-03-26 11:39:55 | 83.14.109.* | xyznext
zapomniałem jeszcze... a modele sklejane (plastikowe, papierowe) z pantherą,
tygrysem, sdkfz, stugami, etc to niby nie promują ? :P
zawsze zdolny modelarz odwzorowując wygląd modelu z rzeczywistością powinien jakieś
swastyki domalować... skomentuj
2010-03-26 11:54:15 | 87.205.141.* | Wojtek Grzegorek
Re: Daj złociaka na naziaka [3]
Ja się boję. Babcia z robót w Niemczech przywiozła łyżkę. Taka do zupy. Ze swastyka,
orelkiem (nazywana na allegro "wroną"). Często się zdarza że łyżeczkę prezentuję,
pokazujac na oznaczenia. Z morałem jak to historia moze ze zwykłej łyżki zrobić
pamiątkę rodzinną. I uwagą babci że Naziści byli źli ale rodzina u której pracowała
lepiej ją traktowała niż urzednicy w III RP. Propaguję faszyzm pełną gębą. Niemcy
lepsze niz polski urzednik. skomentuj
2010-03-26 12:28:20 | *.*.*.* | olgierd
W zasadzie powinienem wszystkie te komentarze -- jako propagujące nazizm -- usunąć,
by uchylić się od odpowiedzialności (art. 14 ust. 1 UoŚUDE). skomentuj
2010-03-26 12:49:28 | 89.228.69.* | Mikołaj (PMM)
Na modelach pojazdów naprawdę bardzo rzadko występowały swastyki, znam raptem kilka
takich przypadków. Ale jeśli będziemy robić model z wyłożoną dla celów rozpoznawczych
flagą państwową III Rzeszy, mamy przerąbane.

Mamy w praktyce przerąbane także wtedy, gdy kolekcjonujemy broń (lub jej repliki, a
także zdjęcia etc.) używane przez np. polskie podziemie z lat 1940-1956. Nie ma
zmiłuj, w takiej kolekcji muszą się znaleźć wzory broni z "gapą" wytłoczoną w dość
widocznym miejscu.

Żeby nie było tak miło, to faktycznie Allegro daje ciała w przypadku handlem jedną
kategorią materiałów związanych z II wojną światową. Otóż jest wielu bezkarnych
sprzedawców, którzy zgrywają zdjęcia z Sieci i tak przygotowane CD / DVD wystawiają
do sprzedaży jako własne produkcje. Na płytach znajdują się materiały objęte prawem
autorskim (np. prywatne kolekcje zdjęć), ale jakoś nikomu takie łamanie prawa nie
przeszkadza. Problem znany jest Allegro od lat, ale "show must go on". skomentuj
2010-03-26 13:01:57 | 82.139.13.* | karzeł reakcji
Re: Daj złociaka na naziaka [3]
A co jeśli chciałbym sprzedać pamiątkowe zdjęcia z Niemiec lat 30-tych, na których
widnieją osoby duchowne zamawiające piwo ? skomentuj
2010-03-26 13:20:51 | 83.14.109.* | xyznext
@Mikołaj same swastyki nie występowały zbyt często w rzeczywistości na pojazdach -
tylko jakieś "elitarne" nazi oddziały takie malowały (najbardziej wierni)

@Olgierd yyyuuummmmm... szerzymy nazizm czy może korzystamy z prawa do swobody
informacji i wyrażania poglądów :P skomentuj
2010-03-26 13:32:43 | 87.205.141.* | Wojtek Grzegorek
Tylko w sukience można miec pełną wolność słowa. A jak nie to zawsze można się
wykręcic żeśmy wariaci bo w sukienkach o faszystach dywagujemy. skomentuj
2010-03-26 14:48:30 | 82.139.13.* | karzeł reakcji
Można się także tłumaczyć, że "tylko żartowaliśmy" (jak studenci z Wrocławia) skomentuj
2010-03-26 14:49:06 | 92.4.94.* | lol ;)
"W zasadzie powinienem wszystkie te komentarze -- jako propagujące nazizm -- usunąć,
by uchylić się od odpowiedzialności (art. 14 ust. 1 UoŚUDE). "

Nie musiałbyś, gdybyś się w tym wątku w komentarzach ani razu nie odzywał, wówczas
mógłbyś powiedzieć, że nie wiedziałeś, ale teraz nie ma zmiłuj się... ;) skomentuj
2010-03-26 14:49:56 | 193.11.105.* | kosashi
Re: Daj złociaka na naziaka [2]
Według mnie to bez sensu, by robić cokolwiek w tym stylu. Nazim istniał, nadal
istnieje tu i ówdzie, jest o nim wiele napisane w podręcznikach szkolnych. Jest to
historia: nieprzyjemna, ale prawdziwa. Wszelkie działania typu zdrapywanie swastyk z
szabli to wg mnie głupota: "nazizm był zły, udawajmy że go nie było"?
Według mnie wręcz przeciwnie: powinniśmy pamiętać, choćby z szacunku do Polskiej
historii albo ku przestrodze. Propagować - nie; udawać że tego wcale nie było - tym
bardziej nie. skomentuj
2010-03-26 16:06:12 | *.*.*.* | olgierd
Cóż, nasi zawodowi antyfaszyści raczej w trąbce mają historię i pamięć, liczy się ich
własna wyobraźnia o świecie współczesnym. Dowodzi tego -- takie jest moje zdanie --
choćby właśnie fakt, że nie mierzą również w pamiątki posowieckie, które także na
Allegro się sprzedaje.

Albo w gadżety z gębą Czegewary: http://www.allegro.pl/search.php?string=che+guevara
-- dlaczego nikt nie sprzeciwia się sprzedawaniu takich trampek? Czy koszulka z
Ernstem Röhmem przejdzie? skomentuj
2010-03-26 17:47:15 | 87.205.141.* | Wojtek Grzegorek.
Nie przejdzie. Kiedyś miałem sprzedać przez allegro (zeby zostawic slad transakcji)
koszulki z Pattonem I Rommlem. Karykaturalne głowki wystajace z czołgów na tle Afryki
i cytat Pattona na temat rostrzygania wojen. Aukcja zsotala wycieta jako propagujaca.
Może im się nie podobało że Patton chciał od razu jechac na Moskwę. skomentuj
2010-03-27 14:30:39 | *.*.*.* | Olaf Perlinski
Re: Daj złociaka na naziaka [0]
Dobry, tylko troche kompromisowy tekst.
Co do "krzyza ..." tak zwanej swastyki to czy w Indiach tez nalezaloby go zabronic
gdzie jest wszedzie???
Nie wiem skad bierze sie takie podejscie, zeby nie uzywac symboli, ktore kiedys przez
kogos byly uzywane w zlym celu.
Gdyby tak bylo, trzeba by zakazac zwyklego krzyza w koncu pod jego znakiem dzialala
inkwizycja, i mozna by tak zakazac kazdego znaku, poniewaz duzo takich znakow bylo
uzywanych przez rozne szkodliwe dla ludzkosci organizacje.
Gdzie jest granica? We Francji np zakazano nawet uzywania S.S. do tego stopnia ze
tamptejszy fundusz zdrowia nazywajacy sie Securite Sociale posiada skrot SECU a nie
wlasnie S.S. Nawet na tablicach rejestracyjnych nie ma tez SS. W Polsce rejestracje
z SS istnieja, sa nawet takie z SB co mnie osoboscie drazni. Moze trzeba by zakazac
tez tych z PO moga przeciez wplywac na podsiadomosc glosujacych :).
Kto jest dobry, a kto zly i dla kogo? Czy kazdy z nas tego sam nie moze ocenic? I
noszac nie zawsze swiadomie bluzke z Che uzewnetrznic swoich pogladow. Che ktory
przeciez, nie byl niewinnym dzieckiem godnym by nosic go na piersi. Ale czy ktos
noszac go jako symbol, nosi go z mysla o jego ofiarach, czy tez o idei rewolucji, czy
moze o niesprawidliwosci panujacej wokol? Ja zadawalem to pytanie wielokrotnie
posiadaczom, i wiekszosc z nich nie wiedziala nic o jego zyciorysie a prawie nikt nie
kojarzyl go z Fidelem :)
To wszystko wydaje sie smieszne, ale to niestety dalszy ciag poprawnie politycznego
totalitaryzmu w ktorym niedlugo zabroni sire mowic ze "normalna" rodzina to kobieta
mezczyzna i dziecko...
Zakazywani symboli jest smieszne bo przeciez nic nie kosztuje... Ciekaw jestem czy
pomyslodawcy tych diwnych zakazow przestali kupowac "made in china" ?
Moim zdaniem bardzo to wszystko jest plytkie i mysle ze zrobione w idei, ze zawsze
taki paragraf sie przyda...;) Takie male DEJA VU z totalitaryzmu w demokracji... skomentuj
2010-03-28 18:58:17 | 83.5.43.* | ar_be
Re: Daj złociaka na naziaka [8]
Muszę się z Tobą Olgierd zgodzić. Miło, prawda? ;) Właściwie to nie muszę, ale
chętnie się zgodzę. Tak sobie myślę, że należałoby oddzielić kolekcjonerstwo od
ideologii. Też znam kogoś, kto kolekcjonuje broń, mundury i różne gadżety
historyczne. Nie wiem czy ma coś ze swastyką, bo nie widziałam, ale nawet gdyby miał,
to wcale nie znaczy, że propaguje nazizm. Natomiast co mnie dziwi, że na takiej
imprezie militarnej jak Operacja Południe też taki zakaz obowiązuje. A wydawałoby
się, że właśnie po to są te zloty organizowane, żebyśmy mogli lepiej poznać historię.
Zawsze można sobie przywieźć jakąś pamiątkę ;)
http://picasaweb.google.pl/Ariadna.Beata/OperacjaPoUdnie1#5375036618856431602 skomentuj
2010-03-29 09:48:07 | *.*.*.* | olgierd
To znaczy czego na takich zlotach nie wolno? Niemcy muszą udawać Bawarczyków, czy co? skomentuj
2010-03-29 10:22:23 | 83.5.40.* | ar_be
@Olgierd,
"To znaczy czego na takich zlotach nie wolno?"
Poczytaj sobie: http://www.bielsko.biala.pl/1862,artykuly

"Niemcy muszą udawać Bawarczyków, czy co?"
Z tego co zauważyłam, to możesz sobie udawać kogo chcesz. ;)
http://picasaweb.google.pl/Ariadna.Beata/OperacjaPoUdnie1#5375034598956693074 skomentuj
2010-03-29 11:28:10 | *.*.*.* | olgierd
No kubek z hakenkrojcem to jest jakby inna sprawa. Zgodzę się, że to może być
odebrane jako propagowanie narodowego socjalizmu -- mówimy o współczesnych zabawkach
z takimi oznaczeniami, nie historycznych eksponatach.
Oczywiście tak samo współczesna i propagująca totalitaryzm jest koszulka ze
zbrodniarzem Che (ciekawe czy pojawią się koszulki z wizerunkami dzisiejszych
terrorystek z Moskwy?), ale...
... ale mimo wszystko jestem przeciwko takim zakazom (tj. przeciwko zakazom
państwowym, bo prywatne zakazy popieram, nawet jeśli konkretny przypadek nie byłby mi
w smak). skomentuj
2010-03-29 15:34:59 | 83.15.65.* | jowi1953
Re: Daj złociaka na naziaka [0]
A czy ja propaguje komunizm (chociaż przez 58 lat swego żywota nie dowiedziałem się
co to jest) jeżeli podam prawo jazdy i dowód osobisty z adresem) jeżeli mieszkam na
"Osiedle 40 lecia PRL". Przecież ja chcę, aby kontrolujący zapoznał się z moim
adresem, chcę aby zapoznał się ze spuścizną PRL (piękne, zadbane osiedle), chcę aby o
tym dowiedzieli się wszyscy, którzy będą przyjeżdżać na wypoczynek czy chociażby na
ryby do Pęczniewa nad zalewem Jeziorsko. skomentuj
2010-03-29 20:23:22 | 83.5.26.* | ar_be
Olgierd te kubki to pewnie dwa lata temu były, bo w zeszłym roku nie widziałam ani
kubków, ani żadnych innych zabawek czy eksponatów z hakenkrojcem. W końcu zakaz to
zakaz. A flaga to wyjątek. Nawet nie była wyeksponowana, tylko schowana w tym okopie
(nie znam się na fortyfikacjach, ale chyba to jakiś okop). Poza tym to było akurat
stanowisko Czechów. skomentuj
2010-03-30 15:33:08 | 89.228.69.* | Mikołaj (PMM)
Kubek może być repliką oryginalnej zastawy porcelanowej, która była zdobiona
"gapami", więc nawet współczesny wyrób wcale nie musi być propagowaniem nazizmu. Zaś
flaga widoczna na linkowanym zdjęciu też może mieć odniesienie historyczne. Ot, mogło
to być nieoficjalne godło / flaga jakiegoś hipotetycznego 33 pułku piechoty z Bawarii
czy Austrii :)

Tekst z portalu BB jest typowym artykułem napisanym bez śladu znajomości historii, za
to ze znaczną nadwyżką świętego oburzenia w tonie. Spójrzmy na detale:

1. "Naszywki Waffen SS" - przypuszczam, że chodzi o patki na kołnierz mundurów SS.
Jeśli ktoś rekonstruuje żołnierzy SS, to zgodnie z realiami historycznymi takie coś
musi mieć na kołnierzu. Oczywiście można nie rekonstruować oddziałów SS czy w ogóle
oddziałów niemieckich. Tyle że wtedy rekonstrukcje bitew będą mocno idiotyczne, bo
wojska alianckie będą atakować nieistniejącego wroga.

2. "Podróbki orderów niemieckich". Cóż, żołnierze niemieccy nosili na mundurach
polowych odznaczenia. Nie wszystkie, ale np. żelazny krzyż jest bardzo łatwy do
wychwycenia na archiwalnych fotkach. Nikt trzeźwo myślący nie będzie nosił
oryginalnych oznaczeń, jeśli je ma. Zgubioną replikę można zastąpić nową, zgubionego
oryginału raczej nie.

3. "Opaska na rękę ze swastyką" - rzadziej spotykana, ale formacje pomocnicze ją
nosiły. Wracamy do problemu z SS - nie odtwarzać czy odtwarzać fałszując historię?

4. "Opaska na rękę z napisem Adolf Hitler". Opaska naramienna (tzw. Armelband)
dywizji "Leibstandarte SS Adolf Hitler" była noszona przez niemal całą wojnę przez
żołnierzy służących w tej dywizji. Jeśli ktoś ją rekonstruuje, to właściwie nie ma
wyboru, musi ją nosić.

5. "Kalkomania ze swastyką i czaszką" to element nakładany na hełmy niemieckie. O ile
czaszka była rzadkością, o tyle praktycznie każdy hełm SS miał czerwoną tarczę z
białym kołem i swastyką, analogicznie do flagi III Rzeszy.

6. "Naszywka z czaszką" może być patką kołnierzową SS, ale bardziej prawdopodobne
jest sprzedawanie patek kołnierzowych do mundurów niemieckich pancerniaków. Symbol
ten wywodzi się jeszcze z okresu wojen napoleońskich ("Czarny Korpus" z Brunszwiku) i
tylko ignorant historyczny może go łączyć wyłącznie z SS.

7. "Podróbki odznak nazistowskich" to problem analogiczny do "podróbek" orderów
niemieckich. Coś, do cholery, nosić ten żołnierz musi. Oczywiście w ramach
rekonstrukcji można wypuścić na pole hordę ubranych na zielono osobników, bez pasów,
dystynkcji, odznak i orderów. Tylko czy to jest rekonstrukcja historyczna? skomentuj
2010-03-30 16:01:30 | 83.5.32.* | ar_be
No, no, no... Mikołaj (PMM) zaimponowałeś mi, naprawdę. Żebym ja wiedziała na co mam
zwracać uwagę na takich zlotach, to byłoby super ;)
Ale chyba nie było aż tak źle:
http://picasaweb.google.pl/Ariadna.Beata/OperacjaPoUdnie1#5375055247834783922 skomentuj
2010-03-30 16:03:28 | *.*.*.* | olgierd
ad. 5-6 -- rozumiem, że tu chodzi o jakieś formy Totenkopf, tak?

Nb. ciekawe co by powiedzieli na taki gadżet (jak najbardziej polski, patriotyczny:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Odznaka_Dywizjonu_Huzarów_Śmierci_
wz._1920_-_replika.jpg skomentuj
2011-05-27 16:00:43 | 94.246.156.* | AryjskiDuszek
antyfaszyści to motłoch sterowany przez syjonistyczne i lewicowe ugrupowania które je
finansują zapomnieli że w tym świecie rządzi pieniądz ja z decyzji jestem zadowolony
sad jeszcze powinien posadzić na 10 lat i rozwiązać te zbrodnicze organizacje które
walczą z wolnością skomentuj
2011-06-22 23:15:50 | 83.27.32.* | Goi
Re: Daj złociaka na naziaka [0]
Szkoda, ze niektórzy sa przeciwko historii. Jest jaka jest i tyle. Jak można zabronić
jej? Jak widac można wieszajac gwiazde dawida jest wszystko ok (kazdy Polak wie ilu
zydów robiło dla UB, lub krzyczało "ulice wasze (Polaków) kamienice nasze). A
zabronione sa storosłówiańskie symbole!! A dzisiaj co robi sie w Palestynie? skomentuj
2012-01-14 09:40:25 | 89.238.24.* | reko
Re: Daj złociaka na naziaka [1]
Kpina. A co jeśli należę do grupy rekonstrukcyjnej odtwarzającą leśnie oddziały AK i
mam na wyposażeniu niemiecką broń palną, bagnet, ładownice i wiele innych przedmiotów
które obok bić produkcyjnych mają faszystowskie symbole. Mnie też nazwiecie wstrętnym
naziolem w brunatnej koszuli i bryczesach? Po co fałszować historię? Symbole takie na
różnych przedmiotach istniały, więc żeby oryginały pozostały oryginałami, a repliki
tych przedmiotów były wiernymi replikami, symbolika ta musi pozostać. skomentuj
2013-03-05 09:25:31 | 89.25.246.* | psychu.eu
Na allegro są też współczesne koszulki, płyty wlepki ze swastykami. Te rzeczy również
dotyka akcja aSSegro, a nie tylko poprawności historycznych zapaleńców... skomentuj

bezczelna reklama:

Firma Prawnicza Lege Artis
www.LegeArtis.org

O mnie
Olgierd Rudak
Jesteś na stronie czasopisma internetowego "Lege Artis", które ukazywało się od 17 listopada 2006 r. do 16 maja 2014 r.
Najnowsze komentarze
2017-10-13 06:09
Gina Acampora:
O ochronie wizerunku złodziei
Nazywam się Gina Acampora i rozmawiam dzisiaj jako najszczęśliwszy człowiek na całym dzikim[...]
2017-10-10 01:40
jance:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Witam wszystkich, Nazywam się Ketesha Frank, jestem z Alabama, Stanów Zjednoczonych, jestem tu,[...]
2017-10-05 19:48
ArturZpl:
Rekordowe odszkodowanie za spam
Teraz to też my będziemy mogli starać się o odszkodowanie. Szukając informacji na ten temat -[...]
2017-10-02 10:03
CARO CATO:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
¿Necesita dinero para iniciar un negocio propio ...? ¿Necesita dinero también pagar[...]
2017-09-04 13:15
Walls:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Dobry dzień,   Jesteśmy prawowitym, renomowanym rządowym pożyczkodawcą. Jesteśmy firma[...]