Moc pozytywnego myślenia
 Oceń wpis
   

Wśród nielicznych noworocznych postanowień mam i takie, by pisać tu znacznie łagodniej, niż dotąd. Stąd nie będzie już więcej premiera, który permanentnie obrzydliwie okłamuje swoich wyborców -- będzie premier coraz częściej rozmijający się z prawdą i łamiący wcześniejsze obietnice. Nie będzie zwykłej nieudacznej łobuzerii, która opanowała parlament -- będą deputowani, którzy muszą się jeszcze wiele nauczyć...

Mniej będzie także tekstów krytyczno-złośliwych, a więcej poświęconych tematom pozytywnym.
Zapraszam na pierwszy z nich.

Oto mam dla P.T. Czytelników doskonałą wiadomość, a nawet dwie: po pierwsze wszystko wskazuje na to, że już najbliższe wybory do Senatu odbędą się w okręgach jednomandatowych (a także do wszystkich rad gminnych, wyjąwszy miasta na prawach powiatu) -- a więc według najczystszej z najczystszych ordynacji większościowej.
Po pierwsze oznacza to, że każdy z nas będzie mógł oddać jeden i tylko jeden głos (u mnie dotąd wybierało się aż 3 przedstawicieli do izby wyższej), co oznacza, że wybór siłą rzeczy będzie musiał być bardziej przemyślany. Po drugie mandat będzie obejmował tylko jeden kandydat z każdego okręgu -- nie będzie już zatem przypadkowych senatorów (hipotetycznie jest to obecnie możliwe w sytuacji, gdy w jakimś okręgu o mandat ubiega się jeden-dwóch mega-popularnych kandydatów, zaś o ten trzeci mandat rozgrywa się równorzędna batalia -- w takim przypadku ów trzeci mandat przypadnie komuś mniej lub bardziej przypadkowemu).

Oczywiście, idealnie byłoby, gdyby ordynację większościową w okręgach jednomandatowych wprowadzono także w wyborach do Izby Poselskiej -- nawiasem mówiąc nie zgadzam się z opinią, by obecny model wyborów (tzw. "ordynacja proporcjonalna") odpowiadał temu, co Konstytucja ma na myśli mówiąc o "wyborach proporcjonalnych" w art. 96 ust. 2, albowiem ordynacja proporcjonalna na pewno nie daje proporcjonalnego wyniku głosowania -- jednak na to takie rozwiązanie musimy jeszcze troszkę poczekać; troszkę, czyli do czasu, kiedy legislatorzy dojrzeją i do tego. Ale na bezrybiu lepszy rak w garści, niźli pstrąg na dachu.

Druga fajna wiadomość to raczej zapowiedź innej -- logicznie wynikającej -- fajnej wiadomości. Tak sobie myślę, że skoro prezydent Komorowski skierował do Trybunału Konstytucyjnego ustawę o cięciach w administracji (zarzuty obejmują m.in. naruszenie zasady bezpieczeństwa prawnego i zaufania do państwa), to konsekwentnie należy oczekiwać zastosowania prewencji tego rodzaju wobec planowanego pogwałcenia ustaleń w zakresie "zbierania na emeryturę" w ramach OFE.
Jakby na to nie patrzeć złamanie przez łże-liberalny rząd warunków zawartej umowy społecznej -- tylko w celu capnięcia kasy wprowadzonej do systemu -- także nie daje się pogodzić z bezpieczeństwem prawnym obywateli i zasadą zaufania do państwa.

Oto i ogrom mojej przemiany: nie napisałem, że zamiast myśleć o oszczędnościach prezydent chroni gromady urzędników; udało mi się natomiast znaleźć (choćby potencjalne) plusy w sytuacji.
Oto jest moc pozytywnego myślenia.

Komentarze (31)
Czymże jest KRS, skoro nie mam... 7 z tygodnia (XIII)

Komentarze

2011-01-07 20:51:11 | 95.40.164.* | tolep_leniwy
Ale jedna tura czy dwie? [1]
Tego nie znalazłem, a to BARDZO istotne. skomentuj
2011-01-07 21:47:34 | 78.8.158.* | adam..z
Jeszcze jedna pozytywna wiadomość [0]
Otóż mam pozytywną wiadomość dla wszystkich - ROK 2011 BĘDZIE LEPSZY!!! (oczywiście
od 2012) ;) skomentuj
2011-01-07 21:51:25 | 83.24.130.* | wand123
@ Prezydent, ustawa, zatrudnienie w administracji
Nie chciało mi się przedzierać przez tę ustawę, natomiast czytając doniesienia mediów
na ten temat można odnieść wrażenie, że bez ustawy w Polsce nie można zwolnić żadnego
urzędnika. skomentuj
2011-01-07 23:24:42 | 83.15.65.* | jowi1953
Re: Moc pozytywnego myślenia [0]
A po co komu specjalna ustawa. Czyż nie lepiej zaplanować w budżecie 10% pieniędzy
mniej dla danej instytucji? Albo Pan Dyrektor /Prezes/ domyśli się co ma zrobić, albo
poleci za przekroczenie dyscypliny budżetowej. Kiedy u nas wreszcie zacznie panować
porządek.
Olgierd! Zamiast pisać tak, jak Mamusia nas nauczyła, może należałoby nauczyć
(p)osłów mówienia prawdy z mównicy sejmowej. Np. marszałek Sejmu podczas wystąpienia
wzywa posła Klicha aby natychmiast udzielił pomocy mówcy, a do pomocy skierował posła
o takiej samej specjalności, który kiedyś był ministrem zdrowia /do czasu przyjazdu
karetki z kaftanem bezpieczeństwa. Dopiero na sali zapanowałby porządek.
A tak w ogóle to powiedziałem ostatnio Mamie, że mnie źle wychowała. Łapówek nie
biorę, nie kradnę, uczciwie pracuję - co ja robię w tym naszym kochanym kraju.
Ordynacji do Sejmu i tak nie zmienią, bo jeszcze przypadkowe społeczeństwo wybierze
samych bezpartyjnych, umiejących myśleć logicznie. I jak wtedy wprowadzać ustawy
pozwalające zawsze te 10% przytulić? skomentuj
2011-01-07 23:57:56 | 92.9.71.* | ..........
Re: Moc pozytywnego myślenia [4]
No to przewiduje spadek popularnosci serwisu... skomentuj
2011-01-08 09:42:31 | *.*.*.* | olgierd
Ja też :) skomentuj
2011-01-08 14:32:30 | 92.9.71.* | ..........
To po co tak postanowiles, jesli tak rzeczywiscie postanowiles? skomentuj
2011-01-08 15:51:22 | *.*.*.* | olgierd
Ale co postanowiłem? Nie wpuszczać tu ludzi? Nie postanowiłem... skomentuj
2011-01-08 18:49:21 | 83.6.63.* | xxxxxxx
Okręgi jednomandatowe [0]
Kroczek w dobrym kierunku. Przede wszystkim wybory do Sejmu i możliwości odwołania
wybranego posła, senatora, wójta, itd.
Mam też propozycję. Jeżeli chce odwołać sie takiego wybrańca przed terminem, to
należy zebrać odpowiednią pulę pieniędzy na pokrycie wszystkich kosztów (PKW powinna
wcześniej ogłosić ile kosztują wybory w danych okręgu) i zebrać więcej podpisów z
danego okręgu niż ostatnio wybrany uzyskał głosów. Nowe wybory w ciągu miesiąca, a
taki wybraniec ma bezpłatny urlop. skomentuj
2011-01-08 20:15:58 | 83.26.129.* | Szowski
Re: Moc pozytywnego myślenia [3]
Nie rozumiem zwolenników okręgów jednomandatowych. Ile to ma wspólnego z demokracją?
Przecież jeżeli jakaś partia ma 51% poparcia, to zakładając że w całym kraju rozkłada
się ono po równo, to dostanie 100% mandatów. W praktyce jeżeli taka PO będzie mieć
40% w skali kraju, to przy odpowiednim rozłożeniu głosów może zgarnąć znaczącą
większość. skomentuj
2011-01-08 21:47:24 | 178.180.147.* | ANZELM_CIUMLASA
PYTANIE DO OLGIERDA ALBO DO JAKIEGOŚ PRAWNIKA !!! [0]
Na Śląsku istnieje takie miasto o nazwie Bytom. W tymże mieście raz w miesiącu
odbywa się jarmark staroci na terenie stadionu Szombierki. Na tymże jarmarku są
pobierane aż dwie opłaty.

Jedna opłata za prawo do handlu na terenie miasta Bytom zwana przez zarządcę jarmarku
MIEJSKĄ OPŁATĄ TARGOWĄ. Oraz druga opłata za dzierżawę stanowiska handlowego, która
to opłata jest pobierana przez zarządcę stadionu.

Szczegóły tutaj - http://www.jarmark.bytom.pl/index.php?va=oplaty

Teraz pytanie - czy ktoś tutaj przypadkiem nie leci w ch***???? Moim zdaniem,
lecenie w ch*** polega na tym, że nie istnieje coś takiego jak OPŁATA ZA PRAWO DO
HANDLU NA TERENIE MIASTA BYTOM.

Bo takie prawo to daje każdemu Konstytucja RP. tam Miejska Opłata Targowa to nic
innego jak właśnie opłata za dzierżawę terenu. Na dodatek, z tego co wiem, to nie
wolno pobierać takich opłat poza terenami targowisk.

Gdyby taka opłata była legalna, to musiałby ją uiszczać każdy sklep, każdy
hipermarket, itp., znajdujący się na terenie Bytomia.

Niech Mi ktoś wyjaśni - jak to jest od strony prawnej???

Pozdrowienia dla prawników,
ANZELM CIUMLASA skomentuj
2011-01-08 21:51:55 | 178.180.151.* | ANZELM_CIUMLASA
ERRATA DO POPRZEDNIEGO WPISU 111 [0]
W Moim poprzednim wpisie piąty paragraf powinien wyglądać tak .................

Bo takie prawo to daje każdemu Konstytucja RP. A ta Miejska Opłata Targowa to nic
innego jak właśnie opłata za dzierżawę terenu. Na dodatek, z tego co wiem, to nie
wolno pobierać takich opłat poza terenami targowisk.
.....................................................................................
.....................................................................................
...............................

Drugie zdanie tego paragrafu ma się zaczynać od słów ...A ta..., a nie do słowa
...tam... jak zostało błędnie napisane wcześniej. skomentuj
2011-01-08 21:56:26 | 83.15.65.* | jowi1953
A dla mnie demokracja oznacza, że wybrany parlamentarzysta ma korzystać z własnego
rozumu, a nie wykonywać polecenia partyjne w postaci dyscypliny głosowania, Ja chcę
wiedzieć co o danej ustawie myśli /i głosuje/ poseł z mojego okręgu. Bo co myśli
przewodniczący danej partii to on już wykrzyczy w telewizorze. Niech wreszcie
przestaną patrzeć na sondaże a spojrzą na potrzeby wyborców, którzy na nich
głosowali. Jeśli do tego dołoży się możliwość odwołania (p)osła przez wyborców to
dopiero byś zobaczył jak będą się wsłuchiwali w Twoje potrzeby i potrzeby Twojego
regionu.
Mieszkam na wsi. Pewnie nie widziałeś nigdy kandydata na wójta stojącego w drzwiach
Twojego domu i proszącego o możliwość wejścia i przedstawienia swojego programu.
Naprawdę bezcenne. A czy powiedziałeś kiedyś do "swojej władzy" - co wy robicie -
przecież obiecywaliście co innego. Pamiętajcie o następnych wyborach. Chciałbym tak
samo móc powiedzieć do "swojego" posła. skomentuj
2011-01-08 22:27:39 | *.*.*.* | olgierd
@Szowski: niestety, mylisz się -- to właśnie system proporcjonalny daje możliwość
zgarnięcia kwalifikowanej większości przy uzyskaniu znacznej mniejszości głosów.
Natomiast w przypadku systemu większościowego 51% poparcie może dać mniej mandatów --
bo 1/4 z tego może zgarnąć paru gości, a reszta będzie grubo pod kreską. skomentuj
2011-01-08 22:58:44 | 92.9.71.* | ..........
@olgierd W pierwszych zdaniach artykulu napisales co postanowieles. skomentuj
2011-01-09 00:28:37 | 178.180.213.* | Reklamy Google
Reklamy Google - Jak Zarobić 53,687,091,200 pln W Ciągu 30 Dni Inwestując Tylko 100 pln !!! [0]
Jak Zarobić 53,687,091,200 pln W Ciągu 30 Dni Inwestując Tylko 100 pln !!!

Szczegóły znajdziesz tutaj - http://tnij.org/jt3a

Reklamy Google skomentuj
2011-01-09 10:15:39 | 83.14.127.* | za_młody_na_Heroda
Senat trzeba zlikwidować, a nie jakieś tam kombinacje z ordynacją. skomentuj
2011-01-09 11:52:57 | 79.175.193.* | FanLema
Re: Moc pozytywnego myślenia [0]
Jak to bywa z postanowieniami noworocznymi? Mają się wprost proporcjonalnie do
obietnic polityków. skomentuj
2011-01-09 13:09:17 | 77.7.68.* | ~~
Towaju nie będzie, tjaktoj się zepsuł! [0]
W ramach rozrywki, małe przypomnienie:

- to nie traktor się zepsuł, tylko koło się zepsuło!
- no...
- a ile traktor ma kół?
- cztejy...
- to ile jest dobrych?
- trzy...
- to nie można tak od razu?! Trzy dobre!
- ale to to samo...
- ale jak brzmi!!! Trzy dobre!!!

To też była moc pozytywnego myślenia :). skomentuj
2011-01-09 18:55:03 | *.*.*.* | infolinka
Re: Moc pozytywnego myślenia [10]
Olgierdzie :)
Jeszcze niedawno się zastanawiałam, po co mi kolejne studia, bo to tyle czasu, nauki,
no i troszkę zapłacić za czesne trzeba, choć UE dofinansowuje.

Teraz już wiem. Studia są mi właśnie po to ...żeby nie mieć czasu na myślenie o tym,
jakie niekorzystne dla nas zmiany w przyszłości przyniesie nam nasze ustawodawstwo
...i to jest to pozytywne myślenie.

Niestety za pół roku skończę zajęcia, a kiedy się pozbieram z organizacją znacznie
mniej wypełnionego czasu, prawdopodobnie będę mocno zdziwiona: "co to się porobiło" w
międzyczasie ...i jedną z tych pozytywnych rzeczy o jakich będę wtedy mogła pomyśleć,
będzie otwarcie się kolejnego rynku pracy dla Polaków :) skomentuj
2011-01-10 18:03:41 | 79.189.246.* | Pawel K.
W tym Wrocławiu jest chyba klimat szczególnie sprzyjający okręgom jednomandatowym -
Stowarzyszenie n/rz Zmiany systemu Wyborczego „Jednomandatowe Okręgi
Wyborcze” ma również siedzibę we Wrocławiu, konkretnie - ul. Białoskórnicza
...

Pozdrawiam,
Pawel K.
www.jow.pl skomentuj
2011-01-11 10:05:24 | 87.204.0.* | van der Pacior
1. nie podzielam Twojego optymizmu związanego ze skierowaniem do TK wniosku o
zbadanie ustawy o cięciach w administracji. Nie podzielam ich, gdyż jest to kolejny
objaw pewnej schizofrenii w życiu publicznym - Prezydent podpisuje ustawę a NASTĘPNIE
ma do niej wątpliwości? A co będzie jeśli TK uzna ją za niezgodną z prawem alem za
1,5 roku jak to ma w zwyczaju? przez 1,5 roku trzeba będzie stosować przepisy a
następnie "odkręcać" ich skutki czyli mówiąc po naszemu płacić odszkodowania z
naszych podatków.
2. okręgi jednomandatowe są krokiem we właściwym kierunku, ale niestety nie
likwidują w całości absurdów ordynacji, w szczególności tzw. skoczków. Przydałoby się
jeszcze obowiązkowe prowadzenie wyborów uzupełniajacych w przypadku rezygnacji
wywołanej przejściem na inną posadę publiczną najlepiej na koszt rezygnującego z
mandatu. Teraz mamy sytuację że poseł X startuje w wyborach do
Europarlamentu/samorzadowych i jak wygra to jego miejsce zajmuje następny na liście.
W ten sposób popularny poseł może skakać kilka razy w kadencji.
3. Postanowienie noworoczne podziwiam. Jak to ktoś ładnie kiedyś powiedział o
Szpakowskim - 30 lat gadania o polskiej piłce i ani razu nie powiedział na wizji
"kur...". Pisanie o prawie w naszym kraju i nie napisać ani razu "kur..." to
prawdziwa sztuka ;-P skomentuj
2011-01-11 10:16:44 | *.*.*.* | olgierd
ad. 1) kontrola uprzednia polega na tym, że prezydent NIE PODPISUJE ustawy, więc jej
przepisy nie wchodzą do obiegu;

ad. 2) od wyborów uzupełniających lepsza jest kooptacja. Nie piszę tego przez
przypadek -- kooptacja stosowana jest w Stanach, gdzie nie ma instytucji
wcześniejszych wyborów;

ad. 3) ja też :) skomentuj
2011-01-11 11:03:06 | 87.204.0.* | van der Pacior
zwracam humor ;-) byłem przekonany że Prezydent podpisał ustawę, mój błąd skomentuj
2011-01-11 11:12:25 | *.*.*.* | olgierd
Nie, akurat głowie państwa -- to jedyny taki przypadek -- przysługuje także
uprawnienie do skierowania ustawy do TK przed jej podpisaniem. Szereg organów (także
prezydent) mogą zaskarżyć ustawę będącą już w obiegu, natomiast wyłącznie
prezydentowi przysługuje uprawnienie do skierowania ustawy do TK przed/zamiast jej
podpisania.

Kiedyś było tak, że prezydent mógł jeszcze później taką ustawę zawetować (tak robił
np. L. Wałęsa -- jak mu TK odwalił, to wetował ustawę, albo na odwrót), ale teraz
jest powiedziane, że albo-albo. skomentuj
2011-01-11 18:27:57 | 79.189.246.* | Pawel K.
Bardzo ciekawa ta kooptacja, spośród kogo kooptuje się takiego senatora?

Przy czym kooptacja nie dotyczy Massachusetts, gdzie wybory uzupełniające po śmierci
Edwarda Kennedy’ego wygrał Scott Brown

http://www.masslive.com/news/index.ssf/2010/12/scott_brown_election_named_massachuset
ts_politics_biggest_2010_story.html

http://www.answers.com/topic/scott-brown skomentuj
2011-01-12 09:41:13 | *.*.*.* | olgierd
A, faktycznie, bardzo ciekawe, chyba nie słyszałem wcześniej o wyborach
przedterminowych.

Najczęściej opróżniony urząd obsadza stanowa legislatywa albo gubernator (tak było
np. po odejściu z senatu Obamy:

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Senate_career_of_Barack_Obama#Resignation_
and_replacement_in_the_U.S._Senate

no i oczywiście w taki sposób obsadzane są nawet wybieralne stanowiska w rządzie:
prezydenta i wiceprezydenta (był wszakże jeden prezydent, który nigdy nie wygrał
żadnych wyborów). skomentuj
2011-01-12 09:49:45 | *.*.*.* | olgierd
Och kurczę, tam jest nawet poprawka na ten temat w konstytucji:

http://en.wikipedia.org/wiki/Seventeenth_Amendment_to_the_United_States_Constitution

"The Senate of the United States shall be composed of two Senators from each State,
elected by the people thereof, for six years; and each Senator shall have one vote.
The electors in each State shall have the qualifications requisite for electors of
the most numerous branch of the State legislatures.

When vacancies happen in the representation of any State in the Senate, the executive
authority of such State shall issue writs of election to fill such vacancies:
Provided, That the legislature of any State may empower the executive thereof to make
temporary appointments until the people fill the vacancies by election as the
legislature may direct.

This amendment shall not be so construed as to affect the election or term of any
Senator chosen before it becomes valid as part of the Constitution."


Jak się okazuje tylko w 4 stanach przeprowadza się takie wybory (Massachusetts,
Oregon, Wisconsin i Oklahoma, w pozostałych opróżniony mandat obsadza gubernator).

i tu jest nawet cała lista takich wyborów:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_special_elections_to_the_United_States_Senate

Co ciekawe są nawet senatorzy tymczasowi, którzy sprawują mandat przed wyborami.

W sumie dawno nie czytałem tej ich konstytucji, chyba warto ją sobie odświeżyć. skomentuj
2011-01-14 10:54:48 | 79.189.246.* | Pawel K.
dziękuję za wyjaśnienia, nie chciałbym prowadzić sporu, którego być może nia ma
między nami,

rozumiem z tych materiałów, że jest i kooptacja - to są ci tymczasowi senatorzy - do
czasu najbliższych wyborów (biennial general election), i te wybory, w wyniku których
wybierani są senatorzy do końca 6-letniej kadencji, a więc ich mandat może liczyć 4
lub 6 lat

Pozdrawiam skomentuj
2011-01-14 10:58:30 | *.*.*.* | olgierd
Nie prowadzę sporu :) po prostu wyjaśniam (sam sobie nawet). Bo o XVII Poprawce to
nawet nie pamiętałem... skomentuj
2011-02-17 15:51:50 | 79.184.129.* | Wasal Podatnik
Re: Moc pozytywnego myślenia [0]
"Wśród nielicznych noworocznych postanowień mam i takie, by pisać tu znacznie
łagodniej, niż dotąd."
Sądzę, że każdy osiąga taki moment i jest to uwarunkowane psychologią.
Osobiście to jeszcze mam siłę, aby unikać eufemizmów i nazywać rzeczy po imieniu, a
bezczelność obowiązującego prawa z Art. 133 KK na czele, zachęca mnie do takiej
postawy. skomentuj

bezczelna reklama:

Firma Prawnicza Lege Artis
www.LegeArtis.org

O mnie
Olgierd Rudak
Jesteś na stronie czasopisma internetowego "Lege Artis", które ukazywało się od 17 listopada 2006 r. do 16 maja 2014 r.
Najnowsze komentarze
2017-10-13 06:09
Gina Acampora:
O ochronie wizerunku złodziei
Nazywam się Gina Acampora i rozmawiam dzisiaj jako najszczęśliwszy człowiek na całym dzikim[...]
2017-10-10 01:40
jance:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Witam wszystkich, Nazywam się Ketesha Frank, jestem z Alabama, Stanów Zjednoczonych, jestem tu,[...]
2017-10-05 19:48
ArturZpl:
Rekordowe odszkodowanie za spam
Teraz to też my będziemy mogli starać się o odszkodowanie. Szukając informacji na ten temat -[...]
2017-10-02 10:03
CARO CATO:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
¿Necesita dinero para iniciar un negocio propio ...? ¿Necesita dinero también pagar[...]
2017-09-04 13:15
Walls:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Dobry dzień,   Jesteśmy prawowitym, renomowanym rządowym pożyczkodawcą. Jesteśmy firma[...]