Neozbrodnia (więzienie za koszulkę z Che...i za co jeszcze?)
 Oceń wpis
   

Swego czasu było głośno o zarzutach pod adresem ministerki Radziszewskiej. Że niby nic nie robi, że nie zna się, w dodatku ignoruje Partię Kobiet.

Wszystko wskazuje na to, że rząd i pani ministerka posłuchali słów krytyki. "Dziennik" pisze, że na urzędzie powstał projekt nowelizacji art. 256 kk -- to ten o karze za propagowanie totalitaryzmu oraz nawoływanie do nienawiści rasowej, narodowościowej (BTW zwłaszcza w pierwszej jej części norma jest raczej wybiórczo stosowana) -- tak, aby odsiadka groziła nie tylko za suche propagowanie ustroju, ale i za produkcję oraz rozpowszechnianie gadżetów.

Obecnie sytuacja jest o tyle niejasna, że można mieć -- ja mam, więc można mieć -- wątpliwości, czy faktycznie wydawca "Mein Kampf" czy "Państwo a rewolucja" bądź hurtownik/księgarz wprowadzający tę pozycję do obrotu faktycznie z automatu działa w celu propagowania idei narodowo-socjalistycznych lub komunistycznych. Można sobie wyobrazić przecież taką okoliczność, że chciałbym przeczytać nawet Lenina, nie po to, by stać się marksistą-leninistą, ale po to, aby mieć świadomość przyczyn, dla których skrzywienie lewicowe (tzw. komunizm) nie może istnieć bez zbrodni i męczeństwa narodów.
Podobnie jak mogę przeczytać "Koran" nie stając się od razu wyznawcą Allaha.

art. 256 kk
Kto publicznie propaguje faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołuje do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

(Na marginesie: kuriozalnie brzmią dla mnie słowa pełnomocniczki rządu Wolnego Państwa Bawaria -- przypomnijmy, że we Wrocławiu od lat ciągnie się właśnie proces o wydanie "Mein Kampf" -- która twierdzi, że ściganie człowieka o naruszenie autorskich praw majątkowych przysługujących właśnie rządowi tego pięknego kraju to tylko pozór, ponieważ "Występując przeciwko właścicielowi wydawnictwa XXL, Bawaria chce zwrócić uwagę opinii publicznej, że rozpowszechnianie, w tym wydawanie symbolu faszyzmu, jakim jest "Mein Kampf", jest przestępstwem". Jeśli już to jest przestępstwem nie dlatego, że jest przestępstwem samo przez się, ile przez idiotyczne prawo autorskie, które penalizuje rozpowszechnienie utworu bez zgody uprawnionego).

Jak łatwo się domyśleć: pomimo jawnej pogardy dla wszelkich ruchów totalitarnych (i oczywistego braku zrozumienia dla jakkolwiek rozumianej lewicy) jestem także przeciwnikiem zarówno art. 256 kk w obecnej postaci, jak i wzbogacania go o przepisy, na podstawie których można iść za kraty za noszenie koszulki z wizerunkami innych totalitarnych dewiantów.

Cytowany przez "Dziennik" historyk mówi o możliwości ścigania łebków, którzy zakładają "żartobliwe koszulki". No dobrze, ale po czym rozróżnić, czy mój "Che" ma bawić, czy budzić grozę? Dwa: czy do Ku-Klux-Klan to organizacja totalitarna, a jeśli tak: to czy więzienie będzie groziło tylko za kaptur, za wizerunek zakapturzonej postaci, za krzyż KKK, czy też za noszenie koszulki z twarzą -- no właśnie, któż by zgadł? -- Williama Josepha Simmonsa?

Takie pytania można mnożyć: skoro zakazany będzie "Che", to co zrobić z filmami poświęconych postaci tego zmarnowanego lekarza? Czy mam rozumieć, że nie tylko nie będzie można liczyć na rozpowszechnianie tego w kinach, ale i policja będzie miała kolejny wdzięczny temat: szukamy kontrabandy na Allegro?
Co z książeczkami Mao i o Mao, zieloną książeczką (czy to bardziej o islamie, czy o totalitaryzmie?), pracami magisterskimi poświęconymi rewolucji kulturalnej czy innemu wielkiemu skokowi...?
Czy do więzienia pójdą redaktorzy Gazety Wyborczej, którzy przywołują wątki nazistowskie w życiorysie Farfała, skoro on sam słowem nawet nie wspomina o żadnym sieg heil! w swoich wystąpieniach?

No właśnie, ja bym chciał tu mnożyć pytania, a tymczasem dla ministerski Radziszewskiej sprawa jest prosta: zakazać, oskarżyć, zamknąć. Wystarczy mieć jednak na względzie, że czasem łatwiej jest zawołać "łapaj bandytę", niźli później wymyśleć cóż ten nieszczęsny bandyda tak naprawdę zrobił bandyckiego... Nadzieja, że "jeśli te przepisy wejdą w życie, sądy będą orzekać w przemyślany sposób" to może być za mało.

Na zakończenie: popatrzcie jak łatwo można załatwić ten szmelc. Uczcie się od Jake i Elwooda ;-) 

 

Komentarze (19)
Wniosek do prokuratury o... Wolność słowa a poprawność...

Komentarze

2009-04-22 15:21:32 | 80.53.117.* | lipawel
Re: Neozbrodnia (więzienie za koszulkę z Che...i za co jeszcze?) [6]
Gdzie jest problem z odróżnieniem *propagowania* od *produkcji dokumentalnych*? skomentuj
2009-04-22 15:25:52 | *.*.*.* | olgierd
Ja mam taki problem. Nie wiem czy filmy Riefenstahl oglądać jako dokument czy
propagandę. A niemieckie zdjęcia z Katynia? skomentuj
2009-04-22 15:36:48 | 89.228.66.* | Mikołaj (PMM)
Też się dorzucę z wątpliwościami. Czy produkując modele / dodatki do modeli sprzętu z
okresu III Rzeszy ułatwiam dokumentowanie historii czy propaguję nazizm? Czy pisząc
artykuł o umundurowaniu żołnierzy SS dokumentuję historię, czy ułatwiam propagowanie
nazizmu? Czy produkując / sprzedając / kupując oryginały i repliki umundurowania i
oznakowania wojsk niemieckich zajmuję się gromadzeniem / odtwarzaniem historii, czy
to już propaganda III Rzeszy?

W miejsce III Rzeszy proponuję podstawić dowolny inny totalitaryzm, autorytaryzm czy
cokolwiek, co komuś nie pasuje z tego czy innego względu.

Wbrew pozorom problem istnieje i ww. dziedzinach, choć większość pewnie nie ma o tym
fioletowego pojęcia. skomentuj
2009-04-22 16:31:09 | 83.23.223.* | jamala
...i za co jeszcze? - za propagowanie pedofilii [0]
http://orka.sejm.gov.pl/Druki6ka.nsf/0/9AA74D80D356CB2EC1257521002DED5C/$file/1465.pd
f
Według projektu ustawy
"Art. 255a. Kto publicznie propaguje zachowania o charakterze pedofilskim, podlega
grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do lat 2."

Nie ulega wątpliwości że z pedofilią trzeba walczyć, dziwię się tylko, że kara za to
przestępstwo jest śmiesznie niska. No i przepis jest niejasny, bo powinno być
napisane wprost że dotyczy to zachowań w stosunku do dzieci poniżej 18 roku życia.
W pełni popieram te przepisy.

A co do propagowania faszyzmu: ten przepis jest trochę głupio sformułowany, bo
karanie za wydawanie książek historycznych o komuniźmie czy faszyźmie jest absurdem. skomentuj
2009-04-22 16:48:53 | 87.205.173.* | Zodndrak
No, ale przepis, o którym rozmawiamy, opisuje przestępstwo umyślne, czyli aby kogoś z
niego skazać, należy udowodnić, że sprawca produkując koszulkę, czy publikując jakąś
treść działał z zamiarem propagowania ustroju itd. Wykazanie takiego zamiaru sprawcy
twierdzącemu, że działa w celach dokumentalnych jest trudne. Trudności te nie
powodują jednak, że można ten przepis interpretować rozszerzająco i twierdzić, że
odnosi się on do zachowań, których okoliczności wskazują na powiązanie z jakimś
ustrojem totalitarnym. Liczy się tu strona podmiotowa i tyle. Dlatego nie można mówić
o wypełnieniu znamion przestępstwa w przypadku malowania modeli. Jeżeli zaś chodzi o
filmy Riefenstahl, to są to filmy ewidentnie propagandowe (moim zdaniem). Należy
jednak odróżnić nakręcenie określonego filmu od jego emisji. W przypadku emisji
zamiar propagowania należałoby udowodnić emitentowi, co nie jest łatwe.

Tak, czy inaczej, mimo, że omawiany przepis jest dosyć trudny do zastosowania, raczej
nie opowiadałbym się za jego nowelizacją w kierunku rozszerzenia kręgu osób
podlegających odpowiedzialności. Mogłoby się okazać, że ktoś popełnia przestępstwo
wysikując swastykę na śniegu. skomentuj
2009-04-22 17:40:56 | 82.139.13.* | karzeł reakcji
Re: Neozbrodnia (więzienie za koszulkę z Che...i za co jeszcze?) [2]
Polacy także mieli swastyki w swoim umundurowaniu. I co, to też propagowanie nazizmu
? skomentuj
2009-04-22 21:49:42 | 78.88.11.* | nibyanonimowy gość
Re: Neozbrodnia (więzienie za koszulkę z Che...i za co jeszcze?) [0]
Ech, gdyby tacy ludzie jak Pan zasiadali w Sejmie to byłbym szczęśliwy. Przepisów
byłoby mało, byłyby bardziej precyzyjne i nie byłoby dopisywania kolejnych artykułów,
tylko po to żeby pokazać że się coś robi.
P.S. Jakiś czas temu słyszałem też o propozycji penalizacji POSIADANIA symboli
ustrojów totalitarnych. :D skomentuj
2009-04-22 22:02:05 | *.*.*.* | olgierd
=> Zodndrak: jasne, intencja. Rozumiem zatem, że pełnomocniczka rządu Wolnego Państwa
Bawarskiego dopuściła się dodatkowo pomówienia wydawcy "Mein Kampf" zarzucając mu --
może nie wprost, ale jednak -- przestępstwo polegające na wydawaniu tej zakazanej
książki?

No właśnie: czy ten przepis może być podstawą do wpisywania jakichkolwiek książek na
indeks? skomentuj
2009-04-22 22:03:49 | *.*.*.* | olgierd
W Sejmie to bym nie chciał.
Ale królem być... albo chociaż wicekrólem... albo baronem jakimś czy hrabią
chociaż... ;o) skomentuj
2009-04-23 00:48:18 | *.*.*.* | d`Annunzio
Re: Neozbrodnia (więzienie za koszulkę z Che...i za co jeszcze?) [6]
Tyle tylko, że uwrażliwienie na symbolikę totalitarną jest jednostronne - Adolf budzi
niechęć, a Che, albo Lenin przechodzi bez reakcji, lub wręcz budzi sympatię. Gdyby
paragraf, o którym mowa, był konsekwentnie przestrzegany "Krytyka Polityczna"
(propaguąca expressis verbis wiecznie żywe idee Lenina i Róży Luksemburg) musiałaby
zejść do podziemia. Podobnie stałoby się z wieloma alterglobalistami. I wtedy lewica
podniosłaby lament nad ustrojem totralitarnym, który sama współtworzyła upierając się
na takim zapisie w Kodeksie (a także w Konstytucji). skomentuj
2009-04-23 09:16:12 | *.*.*.* | olgierd
We wtorek słyszałem rozmowę w Tok FM z tym Krytykiem Politycznym (to radio go dość
mocno lansuje). Wrażenie mam takie: niech chłopak skupi się na wydawaniu książek i
gazetek, od polityki jak najdalej... byłoby kiepsko z nami... skomentuj
2009-04-23 10:34:05 | *.*.*.* | d`Annunzio
Ma Pan na myśli Sławka Sierakowskiego (dla przyjaciół SS)? Chłopak jest po prostu
paradny :) skomentuj
2009-04-23 10:49:37 | *.*.*.* | olgierd
Tak, o niego. Potężnie zarozumiały człowiek, któremu się wydaje, że tyle osiągnął, że
klękajcie (lękajcie się?) narody, co daje mu asumpt do pouczania wszystkich jak leci.

Oczywiście osiągnąłby więcej, ale jeszcze nie teraz, trzeba poczekać. Chociaż może i
by nie czekał, ale sytuacja -- zasady finansowania partii, okopanie się SLD -- nie
pozwala mu na nic innego.

Ot, taka skondensowana forma tego, co jest podane tutaj:
http://www.tok.fm/TOKFM/1,91171,3186922.html skomentuj
2009-04-23 10:57:09 | 87.205.161.* | Zodndrak
@olgierd
W moim przekonaniu ten przepis (art. 256kk) nie może stanowić podstawy wpisywania
czegokolwiek na indeks. Proces o wydanie Mein Kampf prowadzony jest w oparciu o
przepisy o ochronie praw autorskich, bo WPB dysponuje prawami do tej pozycji. Są
sprytni i potrafią wykorzystać swoje prawa w celach cenzorskich. I tyle w tym
temacie, art. 256kk raczej nie będzie tu stanowił podstawy orzeczenia tym bardziej,
że sprawa jest już po uchyle, a SO nie zakwestionował podstawy prawnej, a jedynie
spełnienie przesłanek do warunkowego umorzenia.

IMHO trudno byłoby komuś udowodnić zamiar propagowania, gdyby twierdził, że wydał
książkę w celach np. dydaktycznych.

Przy pomówieniu też ważna jest strona podmiotowa, to przestępstwo umyślne, a więc też
trzeba tu wykazać zamiar pomówienia. Dodatkowo, trudno uznać, że występowanie w
charakterze pełnomocnika oskarżyciela posiłkowego, popierającego tezę, że dany
podmiot dopuścił się nielegalnego rozpowszechniania dzieła, wyczerpuje znamiona
pomówienia. skomentuj
2009-04-23 11:12:25 | *.*.*.* | olgierd
Oczywiście, to ja pamiętam, że początkowo próbowali faceta ścigać za propagację
nazizmu, ale -- zgodnie ze sposobem na Ala Capone -- dobrali się do 4 liter za
naruszenie prawa autorskiego (dowód: cytowana wypowiedź pełnomocniczki procesowej).
Za 6 lat autorskie prawa majątkowe do Mein Kampf wygasną. Co wówczas?

Zamiarem pomówienia byłoby -- to moje dywagacje -- stwierdzenie, że przestępczym
czynem jest wydawanie takiej książki. To może wywołać błędne przekonanie, że
człowiekowi można zarzucać 2 czyny, ale tylko z niejasnych przyczyn (obstrukcja
polskiej prokuratury?) łapie się go za jeden tylko.

Książkę faktycznie można u nas kupić:

http://www.allegro.pl/item607910858_adolf_hitler_mein_kampf_1938_r_stan_nowa.html

http://www.allegro.pl/item614652819_adolf_hitler_mein_kampf_1944_wydanie_wojenne.html


http://www.allegro.pl/item616594309_adolf_hitler_mein_kampf_1938_r_obwoluta_dedykacja
.html

http://www.allegro.pl/item608689074_adolf_hitler_mein_kampf_1938_r_iii_rzesza_ideal.h
tml skomentuj
2009-04-23 12:17:45 | *.*.*.* | d`Annunzio
Ależ kokietuje Wojtka Olejniczaka :)
Znajomy wchodzący w skład "zespołu Krytyki Politycznej" przyznał mi kiedyś przy
alkoholu, ze cała ta "Krytyka..." to tylko taki pic na zasadzie: przez 10 lat
wyrabiamy sobie markę, dzięki temu dochodzimy do władzy i wtedy jesteśmy urządzeni.
Nie wiem czy to strategia samego SS, czy jedynie co bardziej obrotnych jego kolegów,
ale to wyznanie każe mi bardzo ostrożnie traktować tę szlachetną młódź. skomentuj
2009-04-25 11:00:18 | 89.228.66.* | Mikołaj (PMM)
@ Zodndrak

[...] Dlatego nie można mówić o wypełnieniu znamion przestępstwa w przypadku
malowania modeli.

I tu mógłbyś się zdziwić. W bardzo wielu krajach umieszczenie swastyki na stateczniku
samolotu niemieckiego jest zabronione, choć to nie propagacja nazizmu, tylko
przedstawienie faktu. Niektórzy podpierają to argumentem, że swastyka była znakiem
NSDAP, więc znaki przynależności państwowej (czarne krzyże) "tak", swastyka "nie".
Niestety, nie ma lekko, samoloty cywilne od 1933 nosiły na statecznikach flagę III
Rzeszy w której swastyka występuje. W tym przypadku okazuje się, że znaki
przynależności państwowej "nie do końca".

Piszę o tym, bo podobne podejście kierowało popierającymi te zapisy. Inna rzecz, że
posłowie tzw. prawicy podczas debat nad tym przepisem skupiali się bardziej na
symbolach komunistycznych, wykazując się jeszcze większym brakiem znajomości tematu.


"Jeżeli zaś chodzi o filmy Riefenstahl, to są to filmy ewidentnie propagandowe (moim
zdaniem). Należy jednak odróżnić nakręcenie określonego filmu od jego emisji. W
przypadku emisji zamiar propagowania należałoby udowodnić emitentowi, co nie jest
łatwe."

Bingo. Idąc dalej tym tropem praktycznie cała ustawa jest martwa. Trzeba bowiem
wyjątkowego debila, żeby się pięknie podłożył i wprost pokazał, że propaguje.
Najzabawniejsze jest to, że na bardzo wielu "nienazistowskich" forach internetowych
uwielbienie dla III Rzeszy jest olbrzymie. Z palca mógłbym podać personalia kilku
osób, które dostają orgazmu pisząc o niemieckich pilotach czy sprzęcie Made in Third
Reich. Ich nikt nie ściga, choć być może to od administratorów takich miejsc
należałoby zacząć? Zakładając oczywiście sensowność tych zakazów, a tutaj mam spore
wątpliwości... skomentuj
2009-04-25 15:54:32 | *.*.*.* | olgierd
Hmm czyżby groziła mi odsiadka za stwierdzenie np. "w bezpośrednim starciu PKW Tygrys
był lepszy od T-34"? ;-) skomentuj
2009-04-26 17:08:53 | 89.228.66.* | Mikołaj (PMM)
O, nie takie uwielbienie miałem na myśli. W tym przypadku to raczej trzeźwe
stwierdzenie faktu, z którym trochę ciężko dyskutować. Na forach jednak można znaleźć
gości mających w awatarach oznaki dywizji SS, nicki wzięte od zbrodniarzy, a w
sygnaturkach co bardziej "interesujące" cytaty. Ich wypowiedzi są często kontynuacją
tychże cytatów, ze wszelkimi z tego płynącymi konsekwencjami (czytaj: głupota). Pewną
ciekawostką jest generalna nieznajomość niemieckiego.

Za wspomniane stwierdzenie odsiadka raczej Ci nie grozi, zwłaszcza że PKW to raczej
Państwowa Komisja Wyborcza. Oznaczenie Tygrysa to Pz.Kpfw.VI, ewentualnie Sd.Kfz.181
;o) skomentuj

bezczelna reklama:

Firma Prawnicza Lege Artis
www.LegeArtis.org

O mnie
Olgierd Rudak
Jesteś na stronie czasopisma internetowego "Lege Artis", które ukazywało się od 17 listopada 2006 r. do 16 maja 2014 r.
Najnowsze komentarze
2017-10-13 06:09
Gina Acampora:
O ochronie wizerunku złodziei
Nazywam się Gina Acampora i rozmawiam dzisiaj jako najszczęśliwszy człowiek na całym dzikim[...]
2017-10-10 01:40
jance:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Witam wszystkich, Nazywam się Ketesha Frank, jestem z Alabama, Stanów Zjednoczonych, jestem tu,[...]
2017-10-05 19:48
ArturZpl:
Rekordowe odszkodowanie za spam
Teraz to też my będziemy mogli starać się o odszkodowanie. Szukając informacji na ten temat -[...]
2017-10-02 10:03
CARO CATO:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
¿Necesita dinero para iniciar un negocio propio ...? ¿Necesita dinero también pagar[...]
2017-09-04 13:15
Walls:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Dobry dzień,   Jesteśmy prawowitym, renomowanym rządowym pożyczkodawcą. Jesteśmy firma[...]