O reklamacji spamu esemesowego
 Oceń wpis
   

niezamawiany spam od OrangeJeszcze dwa słowa o spamie esemesowym, bo odnoszę wrażenie, że nie wszyscy ludzie (także pracujący w telekomach) pojmują o co w tym wszystkim chodzi. W punktach:

  • warunkiem wysyłania informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (a więc esemes równie dobrze jak listel) jest udzielenie przez odbiorcę zgody na jej otrzymywanie (art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną);
  • powtórzmy: udzielenie zgody, NIE zaś brak zakazu czy żądanie zaprzestania wysyłania informacji;
  • smętną praktyką Orange jest spamowanie esemesami każdego nowo włączonego numeru telefonu (przekonałem się po tym w trakcie moich niedawnych "testów"). Zresztą jak piszą ludziska w internetach robi tak nie tylko mój ulubiony operator, ale i inni;
  • ponoć tłumaczy się to tak, że "pan/pani może złożyć dyspozycję, a my wówczas przestaniemy wysyłać", nie bacząc na to, że przepis stawia sprawę jasno -- skoro nie ma wyraźnej zgody na otrzymywanie informacji handlowych, to mamy do czynienia z informacją niezamawianą;
  • i teraz jest najlepsza część: ponoć jest tak, że jeśli użytkownik telefonu na kartę napisze do operatora z pytaniem o przyczynę spamowania go esemesami oraz z żądaniem zaprzestania tej bezprawnej działalności -- obsługa klienta ma w zwyczaju rozpatrywać wyłącznie zgłoszenia przesłane przez zarejestrowanych użytkowników;
  • przyczyną ma być przepis prawa telekomunikacyjnego (a ściśle rozporządzenia MI z 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego), zgodnie z którym reklamacja powinna zawierać imię i nazwisko użytkownika;
  • no dobrze, ale reklamacja spamu nie jest reklamacją usługi telekomunikacyjnej (bo i wysyłanie reklam nie jest usługą telekomunikacyjną) -- zaś żaden z przepisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną nie uzależnia możliwości skierowania takiego pisma do operatora od jakiegokolwiek zarejestrowania się czy podjęcia innych "urzędowych" czynności;
  • ba: kont pocztowych też nigdzie nie rejestrujemy (na szczęście, na razie -- chciałoby się dodać -- przypomnijmy, że był pomysł na zaliczenie listela do usług telekomunikacyjnych...), a jednak nikt nie żąda od nas ujawnienia swojej tożsamości w przypadku zwrócenia się z podobną korespondencją w sprawie spamu;
  • ba: jakby na to nie patrzeć rozporządzenie o reklamacjach telekomunikacyjnych także słowem nie wspomina o tym, że reklamację telekomunikacyjną może złożyć wyłącznie zarejestrowany użytkownik! Jego par. 2 ust. 1 pkt 1 mówi o "imieniu i nazwisku" reklamującego -- zatem warunkiem złożenia prawidłowej reklamacji jest po prostu podpisanie się pod reklamacją. Rejestracja użytkownika bądź zawarcie pisemnej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych to kompletnie inna para kaloszy.

Reasumując: pismo do operatora telekomunikacyjnego, który wysyła do nas bez naszej zgody esemesowe reklamy nie jest reklamacją telekomunikacyjną, zatem obsługa klienta nie ma prawa żądać od użytkownika telefonu na kartę uprzedniej rejestracji numeru.

Komentarze (17)
Zakaz wprowadzania psów spoza... Nie trzeba być prawnikiem,...

Komentarze

2010-06-16 12:22:49 | *.*.*.* | januszek
Re: O reklamacji spamu esemesowego [2]
"pan/pani może złożyć dyspozycję, a my wówczas przestaniemy wysyłać" - to akurat
chyba w przypadku tego operatora nie do końca po ich stronie działa bo w BOK-Orange
składałem taką dyspozycję i mimo tego smsy reklamowe nadal przychodzą.

Za to mogę potwierdzić, że tak działa to w Plusie (opisałem przebieg procesu na
swojej stronie). skomentuj
2010-06-16 13:11:40 | 161.111.154.* | rozek12
A czy można w jakiś sposób uzyskać od spamującego operatora zwrot kosztów wniesienia
reklamacji (koszt znaczka pocztowego, telefonu do dezinformacji, itp.)? skomentuj
2010-06-16 13:34:20 | *.*.*.* | olgierd
Żądać można, a czy uzyskać... zobaczymy co będzie z moim żądaniem po ostatnich
przebojach.

Co do Orąż to potwierdzam: długi czas trwało i wiele musiałem do nich napisać, zanim
wreszcie się ode mnie odczepili. Ale lepsze, że po przeniesieniu do Pleja poprzedni
operator nadal wysyła jakieś bzdety ;-) skomentuj
2010-06-16 14:06:57 | 193.109.244.* | Marek K
Re: O reklamacji spamu esemesowego [1]
Cześć Olgierd,

Ciekawa sprawa, ja przeszedłem z pomarańczy do plusa i najlepsze jest to, że mimo że
mam numer w Plusie, dostaję propozycję kupna ZETAFONU. Na pytanie do Plusa, dlaczego
orange wysyła do ich klienta spam odpowiedziano mi, że mam udać się do orange skoro
oni to wysyłają. Do prawdy dziwne. Inna sprawa że odkąd złożyłem oświadczenie, że nie
chcę spamu to Plus respektuje moją prośbę( no może z drobnymi wyjątkami). Uważam,
może Ty również, iż spamowanie w telefonie jest podobne to spamowania na stronach
internetowach. Do szału doprawadza mnie ryczaca reklama której nie sposób wyłączyć.
Pozdrawiam
M. skomentuj
2010-06-16 14:10:34 | *.*.*.* | olgierd
Identyczna sytuacja jest ze znanym mi numerem przeniesionym do P4: "przejdź do
Zetafona, przejdź do Zetafona".

No cóż, poziom obsługi klienta w PTK Centertel jest znany. Sprzedać i olać -- to jest
wszystko na temat klienta. skomentuj
2010-06-16 16:01:34 | *.*.*.* | Jurgi
Re: O reklamacji spamu esemesowego [1]
A nie można po prostu na policję/do prokuratury z tym? Może by poskutkowało. skomentuj
2010-06-16 17:06:01 | 83.6.234.* | Sławomir
Re: O reklamacji spamu esemesowego [1]
Witam.

Bardzo ciekawe informacje i bardzo ciekawy blog, przez tydzień przeczytałem prawie
wszystkie wpisy od 2008 roku :)

Jak walczyć ze spamem komputerowym? Wysyłanie informacji do firm z prośbą o
nieprzesyłanie niezamawianych informacji nic nie daje - wysłałem kilkadziesiąt emaili
do spamerów i nigdy nie doczekałem się odpowiedzi. Oczywiście pisze emaile tylko do
kogoś kto wysyła informacje z domeny, która wskazuje na daną firmę, nie odpowiadam na
oferty przedłużenia czegokolwiek :)

Chciałbym z tym walczyć. Jestem skłonny poświęcić trochę czasu i zacząć straszyć te
firmy. Pytanie tylko jakie mam prawne możliwości.

Drugie pytanie - jak wygląda sprawa z uzyskaniem informacji od firm na temat tego
skąd mają moje dane? Czy mają obowiązek odpowiedzieć mi na takie zapytanie? W
poniedziałek dostałem spam od firmy, która organizuje szkolenia związane z ochroną
danych osobowych. W emailu podała nieaktualne dane, z 2006 roku. Na moje żądanie
ujawnienia źródeł tych danych napotkałem ciszę. Cóż, widocznie na ich szkoleniach
dobrze chronią źródło moich własnych danych... Da się coś z tym zrobić czy jednak
trzeba zacisnąć zęby i rozluźnić tyłek?

PS Prowadzę firmę od 5 lat i jestem wkurzony. Myślałem nie raz o tym, żeby też zacząć
spamować użytkowników ale tego nie robię - nie mógłbym robić ludziom tego, co mnie
samego denerwuje.

Pozdrawiam i jeszcze raz gratuluje świetnych artykułów. skomentuj
2010-06-16 17:06:46 | 87.248.85.* | P4trykx
Mam numer w play fresz i też chcą, żebym się ujawnił im. Nie przyjmują anonimowej
prośby o wyłączenie spamu. A na początku się właśnie cieszyłem, że play nie wysyła
reklam tak jak to tak-tak czynił. Widać się wycwanili. skomentuj
2010-06-16 17:45:46 | 83.6.234.* | Sławomir
O, kolejny spam.

"Zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą
elektroniczną przesłana informacja nie jest informacją handlową. Prosimy Państwa o
wyrażenie zgody na uzyskanie
szczegółowych informacji o zakresie warsztatów." I niżej 20 zdań na temat samych
warsztatów... :/

Wśród spamerów utarło się przekonanie, że jeżeli przesłana do klienta oferta nie
zawiera ceny, to dana oferta nie jest informacją handlową. Tak samo przyjęło się
powoływanie na ustawę, której pewnie nikt nie czytał. W każdym razie - co można
zrobić? skomentuj
2010-06-16 22:56:31 | *.*.*.* | infolinka
Re: O reklamacji spamu esemesowego [0]
Olgierdzie :)

Widzę że ruszyłeś coś, co i mnie wkurza do potęgi ...po kilka SMS-ów z informacją
"Gratulujemy! Wygrałeś BMW. Wyślij SMS-a na nr taki i siaki..." ...i takie tam bla
bla bla :)

W Orange jestem od niedawna i z usług jestem zadowolona, ale jeszcze nie próbowałam
pozbyć się spamu :) skomentuj
2010-06-17 01:54:03 | 94.254.221.* | ANZELM_CIUMLASA
OLGIERDZIE - MYŚL A BĘDZIESZ, A TY TYLKO MYŚLISZ, ŻE MYŚLISZ !!! [1]
Nie można wysłać SMS, bo słowo to oznacza Short Message Service, albo Short
Messaging Service. A przeciaż nikt nie wysyła całego serwisu.

Dlatego wiedz, że wysłać można jedynie SM - Short Message - Krótką Wiadomość.

Pozdrowienia dla miłośnków SM,
ANZELM CIUMLASA skomentuj
2010-06-17 08:11:04 | 78.8.176.* | fajny
Re: O reklamacji spamu esemesowego [2]
Sam jakiś czas temu otrzymywałem od orange i innych prywatnych przdsiębioców spam
smsowy! napsialem pierw pismo do orange jakie maja moje dane w jakim charakterze sa
przetwarzane itp. napisalme ze zgodnie z ustawa maja 30 dni na udzielenie odpowiedzi.
minelo 30 dni i nic w koncu po kolejnym pismie do nich ze daje im 7 dni jak nie to
zgodnie z prawem zglaszam do organów scigania o zajecie sie ta sprawa i ukaraniem
operatora. odpisali ze brakuje im numeru mojego dokumentu tozsamosci jak rowniez
pesel i odpisali ze wcale nie uchylaja sie od obowiazujacego w polsce prawa. Do dnia
dzisiejszego nie uzyskalem informacji szczegółowej i niebaawem ide do prokuratury z
pismem o sciganie operatora.
Nastepnym moim krokiem bedzie pismo na jakiej podstawie wyslali mi spam reklamowy
wygraj bmw od orange skoro nie wyrazalem na to zgody! znam dobrze odpowiednie punkty
ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o swiadczeniu droga elektroniczną jak
równierz prawa telekomunikacyjnego. Swoja droga jesli ktoś przkazuje moje dane to
jest zobowiazany do poinformowania mnie skad pozyskal te dane a wiekszosc niestety
tak nie robi i jendoczesnie lamie prawo.

Ps Od dluzszego czasu jakos nie otrzymuje spamu, czyli widac mozna coś zdzialac :)
pozdro skomentuj
2010-06-17 08:19:03 | 78.8.176.* | fajny
USTAWA
z dnia 18 lipca 2002 r.o świadczeniu usług drogą elektroniczną.1)(Dz.
U. z dnia 9 września 2002 r.)

Art. 10. 1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej
skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji
elektronicznej,...

3. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy, o której mowa w art. 9 ust. 3
pkt 1.

Art. 23. Kto wbrew obowiązkom określonym w art. 5 nie podaje danych, o
których mowa w art. 5 ust. 2, 3 lub 5, albo podaje dane nieprawdziwe lub
niepełne, podlega karze grzywny.

Art. 24. 1. Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej
niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny.
2. Ściganie wykroczenia, o którym mowa w ust. 1, następuje na wniosek
pokrzywdzonego.

Poza tym przepisy Prawa telekomunikacyjnego mówią:
art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego :zakazane jest używanie
automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu
bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio
wyraził na to zgodę. Natomiast w myśl art. 209 ust. 1 pkt 25 Prawa
telekomunikacyjnego, kto nie wypełnia obowiązków uzyskania zgody
abonenta lub użytkownika końcowego podlega karze pieniężnej. skomentuj
2010-06-17 09:58:55 | *.*.*.* | olgierd
I jeszcze ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz pewnie o niedozwolonych
praktykach rynkowych by się załapała.

Ogólnie: najprościej *na piśmie* cofnąć zgodę na przesyłanie informacji handlowych.
Nie ma sensu się wykłócać "a kiedy i skąd?" (próbowałem, Centersrel odpisał mi "a
wtedy i wtedy" -- nie mam możliwości zweryfikowania prawdziwości tego oświadczenia,
bo tylko ja wiem, że nigdy się nie zgadzam na śmietnik).
Dla pewności: wysłać poleconym ZPO albo złożyć za potwierdzeniem odbioru w salonie,
kopię zachować.

Od momentu COFNIĘCIA ZGODY gagatki nie mogą nam nic więcej wysłać.

Ale uwaga: wysyłki od operatora to jedno, zaś wysyłki będące skutkiem różnych
konkursów "wyślij pustego łba esemesa" itp. to inna para kaloszy. Więc w zasadzie
zgodę taką powinno się cofnąć każdemu nadawcy.

I tu jest lepszy feler: dostałem niedawno spam na listela od... Paypass.pl. Nie było
grama informacji kto to wysłał, po co i dlaczego. I to mi się nie podoba też. skomentuj
2010-06-18 12:11:22 | 83.14.199.* | CIU*LASA
Plecam jednak sprawdzic rozne znaczenia slowa service, bo w tym konkretnym przypadku
pomyliles sie Anzalemie okrutnie.Swoja droga sami operatorzy w roznych cennikach i
regulaminach uzywaja potworkow jezykowych pokroju "Usluga SMS" wiec generalnie
walczysz z wiatrakami czepiajac sie takich niescislosci.

Pozdrawiam skomentuj
2010-07-01 12:21:06 | 193.109.244.* | Marek K
Re: O reklamacji spamu esemesowego [1]
Ja chciałbym zapytać czy jeśli nie wyraziłem zgody na spam od operatora, to czy mogę
im wypowiedzieć umowę o abonament jeśli natarczywi nie przestrzegają mojej woli ? Czy
jest to nieprawidłowe wykonywanie usługi?

Pozdrawiam
Marek skomentuj
2010-07-10 15:17:13 | 87.205.3.* | Ivy Mike
1. Założę się, że większość z was wyraziła zgodę na spam bezwiednie. Po prostu osoba
wklepująca umowę do systemu zaznaczyła TAK za was i nawet się was nie pytając. Umowa
została podpisana. To że ktoś jej nie przeczytał, przeczytał tylko część lub nie
zrozumiał tego co przeczytał - nikogo nie obchodzi. Podpis jest i to wystarczy.
2. Polecam operatora z niebieskim logo. Tam wystarczy wysłać SMSa o treści NIE pod nr
80888 i żaden spam już na komórkę nie trafi. W moim przypadku zadziałało - mam
abonament ale nie wiem czy w przypadku pre-paida będzie tak samo. skomentuj

bezczelna reklama:

Firma Prawnicza Lege Artis
www.LegeArtis.org

O mnie
Olgierd Rudak
Jesteś na stronie czasopisma internetowego "Lege Artis", które ukazywało się od 17 listopada 2006 r. do 16 maja 2014 r.
Najnowsze komentarze
2017-10-13 06:09
Gina Acampora:
O ochronie wizerunku złodziei
Nazywam się Gina Acampora i rozmawiam dzisiaj jako najszczęśliwszy człowiek na całym dzikim[...]
2017-10-10 01:40
jance:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Witam wszystkich, Nazywam się Ketesha Frank, jestem z Alabama, Stanów Zjednoczonych, jestem tu,[...]
2017-10-05 19:48
ArturZpl:
Rekordowe odszkodowanie za spam
Teraz to też my będziemy mogli starać się o odszkodowanie. Szukając informacji na ten temat -[...]
2017-10-02 10:03
CARO CATO:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
¿Necesita dinero para iniciar un negocio propio ...? ¿Necesita dinero también pagar[...]
2017-09-04 13:15
Walls:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Dobry dzień,   Jesteśmy prawowitym, renomowanym rządowym pożyczkodawcą. Jesteśmy firma[...]