Po wypadku Tramwaju Plus czas na prokuratora
 Oceń wpis
   

Warto zapytać: czy prokurator zajął się już sprawą sprowadzenia bezpośredniego zagrożenia niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym -- a teraz, kiedy właśnie mamy dziesiątki rannych w kolejnym zderzeniu trzech tramwajów, to już nawet nie jest zagrożenie, lecz katastrofę -- przez wrocławskie MPK?

Przypomnijmy, że najnowszy super-wynalazek władz Wrocławia -- czyli jakże reklamowany Tramwaj Plus -- okazał się bublem nie tylko ze względu na brak obiecywanej prędkości (de facto wrocławskie tramwaje nadal poruszają się z prędkością słabej rowerzystki (przypomnijmy, że niezła rowerzystka umie się rozpędzić do 18 km/h), ale i dlatego, że żre mnóstwo prądu -- co powodowało wywalenie korków w podstacjach i masowe zatrzymywanie się tramwajów.
Teraz się okazuje, że wywalone korki nie oznaczają wyłącznie problemu z ruszaniem tramwajów. Brak prądu w sieci to także niedziałające hamulce -- i taka zdaje się była przyczyna dzisiejszej katastrofy.

z kodeksu karnego:
art. 173. § 1. Kto sprowadza katastrofę w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającą życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach,
podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
§ 2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie,
podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
§ 3. Jeżeli następstwem czynu określonego w § 1 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, sprawca
podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12.
§ 4. Jeżeli następstwem czynu określonego w § 2 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, sprawca
podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
art. 174. § 1. Kto sprowadza bezpośrednie niebezpieczeństwo katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym,
podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
§ 2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie,
podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
I tak ma być -- przynajmniej jak obiecują spece z MPK -- do końca grudnia, bo dopiero wówczas ma być tak przebudowana instalacja, żeby jazda tramwajami była bezpieczna. Słowem wychodzi na to, że jeszcze przez 2 miesiące Wrocławianie wsiadają do tramwaju wyłącznie na własne ryzyko!!

Bo warto chyba przypomnieć, że dzisiejsze zderzenie tramwajów to już drugi przypadek w tym tygodniu -- przecież nie dalej jak we wtorek też się stało coś podobnego -- i też parę osób odniosło rany. Może warto poprawić dane zawarte w tej tabelce i przestać robić wodę ludziom z mózgu, jakoby komunikacja zbiorowa była najbezpieczniejsza?

I wcale nie na marginesie warto jeszcze zestawić parę faktów dotyczących tego jak to wspaniale się dzieje we Wrocławiu:

  • trzy pierwsze imprezy zorganizowane na wzniesionym w pocie czoła stadionie (walka Klliczko-Adamek, Monster Jam i koncert) przyniosły prawie 1,5 mln strat;
  • te straty magistrat będzie musiał jakoś pokryć -- no ale przecież sobie nie zabiorą, zapłacimy my wszyscy (także ja, jak i każda inna osoba, która stadion ma w nosie);
  • na szczęście okazuje się, że prawie 2 mln można oszczędzić na... wrocławskich tramwajach i autobusach -- zrobi się cięcia w rozkładach i już będzie kasa na dopłatę do jeszcze jednej imprezy.

Aż chce się zapytać: może zamiast dopłacać do jubli na stadionie lepiej było od razu dać kasę na ten prąd do tramwajów, bo jak tak dalej pójdzie niedługo porozbijają się wszystkie piękne nowe Skody, a kwoty na odszkodowania dla pasażerów przerosną wszelkie wyobrażalne oczekiwania?

Pisałem niedawno -- przy okazji międzynarodowego dnia bez samochodu -- o niemych bohaterach, którzy codziennie pchają się autami przez miasto, po to tylko, by tramwaje jako-tako mogły jeździć. Dziś wychodzi na to, że największymi bohaterami, twardzielami -- ale i ryzykantami -- są pasażerowie wrocławskich tramwajów, bo przecież wsiadając do takiego pudła nigdy nie wiadomo czy nie przemieni się ono w rozpędzoną, pozbawioną hamulców trumnę -- tylko dlatego, że jakiś dupek* z urzędu czy innego MPK nie zadbał w porę o dostosowanie instalacji prądowej do nowych maszyn na torach.

To ja się teraz jeszcze raz zapytam: czy prokuratura raczy wreszcie powiązać te fakty -- dzisiejszy poważny wypadek i dziesiątki rannych w ciągu 3 dni -- z tym, że ktoś nie raczył się przygotować, ale -- zapewne widząc czym to grozi -- dopuścił do tego, żeby ten bubel w ogóle zaczął pracować?

PS przypomnijmy, że członkiem zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego sp. z o.o. we Wrocławiu jest polit-kumpel Dutkiewicza, niedoszły burmistrz Wałbrzycha, radny wojewódzki -- Patryk Wild.

 

* zgodnie z orzecznictwem europejskim można nazwać dupka dupkiem, jeśli jest dupkiem, i kara za to nikogo nie może spotkać (a powinna nagroda)

Komentarze (21)
O zmianie warunków umowy trzeba... O rekonstrukcji wesela dla...

Komentarze

2011-11-04 11:05:01 | 78.133.198.* | Przyrodnik
Re: Po wypadku Tramwaju Plus czas na prokuratora [0]
Wedlug rzeczniczki wypadek nie wynikł z winy pradu. Czyli oprocz wypadkow
spowodowanych brakiem zasilania (ps. Jak to hamulce nie dzialaja bez pradu? Nie
powinno byc na odwrot? Nie ma pradu nie ma jazdy?) zdarzają sie tez wypadki zwykle.
Dwa razy wieksza mozliwosc uczestniczenia w kolizji za cene zwyklego biletu.
Wrocławianie na rowery;). skomentuj
2011-11-04 11:11:19 | 109.196.147.* | aladyn486
Po wypadku Tramwaju Plus czas na ... przeczytanie instrukcji?! [8]
Hamulce w tramwaju. Temat rzeka. Dla laika "nie działają bez prądu". A jak jest na
prawdę? Działają z akumulatora. :)

Polecam na dobry początek:
http://wroclawskakomunikacja.pl/jak-to-dziaa/146-skoda-16t.html skomentuj
2011-11-04 11:20:07 | 77.89.72.* | p4trykx
@aladyn486
Też mi się wydaje niemożliwe, żeby tramwaj był tak zbudowany, że bez prądu wcale nie
hamuje.
Czy nie jest tak, że zwykłe cofnięcie dźwigni w pozycję hamowania przy braku
zasilania nie hamuje? Dopiero wciśnięcie tego opisanego przycisku hamowania
awaryjnego powoduje użycie płóz elektromagnetycznych? Opieram się tylko na opisie z
tego linka co podałeś. skomentuj
2011-11-04 11:33:21 | 109.196.147.* | aladyn486
Nie, to nie tak. Przycisk jest tam
(http://wroclawskakomunikacja.pl/images/jak_to_dziala/Skoda_16T/7f%202.jpg - po
prawej, duży czerwony) z tego samego względu z jakiego są trzy rodzaje hamulców. W
przypadku awarii nastawnika, co w systemach drive-by-wire (elektryczne i
elektroniczne sterowanie) może wystąpić np. jako zwarcie lub rozwarcie obwodu
(normalnie sterowanie jest przez zmianę rezystancyjnego lub pojemnościowego
charakteru obwodu, lub cyfrowo w elektronicznych) masz jeszcze możliwość hamowania z
przycisku STOP. Jeśli nastawnik działa (ciągniesz do siebie i jest szarpnięcie
hamowania) nie musisz wciskać przycisku. Jeśli nie zadziała wciskasz przycisk. To
jest maszyna do wożenia ludzi - obwody są zdublowane, hamulce są osobno na każdą oś,
na każdy wózek, to nie jest trumna na szynach. skomentuj
2011-11-04 11:34:47 | *.*.*.* | olgierd
Czyli przypadek, znów po prostu przypadek...? ;-) Coś mi się wierzyć nie chce. skomentuj
2011-11-04 11:36:59 | *.*.*.* | olgierd
O, w tramwajach są czarne skrzynki? Bo teraz o tym zaczynają pisać. skomentuj
2011-11-04 11:37:08 | 77.89.72.* | p4trykx
ale faktem jest, że tramwaj uderzył więc albo zawiodły akumulatory albo motorniczy
się zagapił. skomentuj
2011-11-04 11:40:31 | 149.139.10.* | rozek12
Ostro piszesz Olgierd, ale jeśli to jest prawda że w pozbawionym prądu tramwaju nie
działają hamulce to aż włos się jeży. Jeśli ktoś mimo takiej wiedzy dopuścił to do
ruchu to jest to sprawa dla prokuratury. skomentuj
2011-11-04 11:47:14 | 109.196.147.* | aladyn486
Ja tylko napisałem jak to działa. Natomiast czy jest wszystko sprawne to inna
kwestia. Chciałem pokazać tylko, że nie jest to tak, że nie zahamuje bez dopływu
energii elektrycznej z sieci, bo ktoś tak to zbudował i ten typ tak ma.

Co do czarnych skrzynek, które są... w samolotach. Zazwyczaj są pomarańczowe. I na
dodatek nie są skrzynkami, tylko mają kształt zbliżony do walca lub kuli. Tramwaje
takich nie mają. Mają natomiast (podobnie jak wiele samochodów) w swoich sterownikach
("komputerach pokładowych") opcję zapisywania informacji o awariach,
niesprawnościach, wartościami różnych istotnych parametrów poza zakresem, itd. Ale
podkreślam, bardziej jak dobry samochód, niż jakikolwiek samolot. skomentuj
2011-11-04 12:06:42 | 46.170.162.* | homo homini
Nie lubię, kiedy do rozmowy włączają się fachowcy. Zazwyczaj psują klimat... ;)) skomentuj
2011-11-04 12:37:57 | 82.139.13.* | karzeł reakcji
Re: Po wypadku Tramwaju Plus czas na prokuratora [0]
Dobrze, że już mnie od jakiegoś czasu nie ma we Wrocławiu. Za moich czasów to tylko
mała dziura się zrobiła w jezdni. Przez ponad rok ją naprawiali, przy czym robota
wyglądała tak, że jak jechałem na zajęcia o 8 rano, to robotnicy stali i patrzyli się
na dno tej dziury, a jak wracałem o 11, to już nikogo nie było. skomentuj
2011-11-04 13:49:35 | 193.138.208.* | jell
Re: Po wypadku Tramwaju Plus czas na prokuratora [0]
a ja sie mialem przeprowadzac do wroclawia...
ale i tak pewnie tam gdzie sie przeprowadze nie bedzie lepiej, tam tez sa "polytycy" skomentuj
2011-11-04 15:05:08 | 83.4.153.* | takitamktos
Re: Po wypadku Tramwaju Plus czas na prokuratora [4]
Olgierd, jeśli chodzi o "burmistrza Wałbrzycha", to jest ona takiej funkcji nie ma w
tym miescie, no chyba że we Wrocławiu tez jest Burmistrz Dutkiewicz :)

A w temacie tgo co zrobi prokuratura? No cóż, zrobi to, co zrobisz Ty w kontekście
art. Art. 304. § 1 kpk. skomentuj
2011-11-04 15:35:20 | *.*.*.* | olgierd
Co do burmistrza: odrzucam doktrynę, która nakazuje niektórych burmistrzów nazywać
prezydentami. Prezydent jest w RP. Reszta to burgermajstrzy.

Co do tego prądu i hamulców to takie były na początku sugestie -- że go zabrakło,
więc Skoda nie hamowała. No ale rozumiem, że sprawą obecnie zajmuje się komisja
powołana przez burmistrza Wrocławia... której przewodniczyć będzie prezes zarządu
Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego sp. z o.o. we Wrocławiu (sic!). skomentuj
2011-11-04 15:40:36 | *.*.*.* | olgierd
cytat:

"- W tramwajach jest tzw. hamulec szynowy. Powinien zadziałać w momencie odcięcia
dopływu prądu. Pytanie czy sytem w Skodzie wyłapał ten moment i je załączył –
mówi Mateusz Niedziela z Wrocławskiego Forum Komunikacyjnego. - Motorniczy też ma
możliwość ich włączenia, jednak w Skodach 19T jest on umieszczony na panelu
dotykowym, więc możliwe, że nawet jeżeli motorniczy go wcisnął to nie zadziałało.
Albo po prostu mimo użycia hamulców szynowych tramwaj wpadł w poślizg, co jest bardzo
częste jesienią i zgodnie z prawem fizyki sunął po torowisku. Od razu zaznaczam, nie
wierzę w winę motorniczego! Zanika napięcia to zaniechanie ze strony władz. Tym
bardziej, że dzieje się to od sierpnia – dodaje"

za:
http://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,30-osob-poszkodowanych-w-zderzeniu-tramwajow-na-l
egnickiej-zdjecia-film-,wia5-3266-9166.html

Więc nawet jeśli jest tak, że owe zaniki napięcia choćby POGARSZAJĄ WARUNKI
BEZPIECZEŃSTWA, to moim zdaniem to już jest temat dla prokuratury -- nawet jeśli
akurat przyczyną tej katastrofy nie jest spadek napięcia.

Dobrze, że mam rower, a ostatnio nawet kupiłem sobie zarąbiste rękawiczki na zimę.
Może uda się przebujać na okrągło ;-) skomentuj
2011-11-04 17:30:29 | 89.76.115.* | hitaczi
hamulce w tramwaju [1]
Z tego co ja wiem to naturalną pozycją hamulców szczękowych jest zacisk na osi i
dopiero prąd je rozwiera i pozwala jechać, a więc jak nie ma prądu to tramwaj staje
dęba. Oczywiście zanim toto stanie dęba to kawałek przejedzie... skomentuj
2011-11-05 01:30:56 | 151.41.28.* | rozek12
"...sprawą obecnie zajmuje się komisja powołana przez burmistrza Wrocławia... której
przewodniczyć będzie prezes zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego sp. z
o.o. we Wrocławiu"
No tak, ładnie. Przypomina mi to farsę zwaną komisyjnym sprawdzaniem egzaminów na
studiach ładnych parę lat temu. Egzamin był powtórnie sprawdzany przez tą samą osobę
pod nadzorem komisji składających się z kierownika zakładu będącego osobą
sprawdzającą pracę oraz jego podwładnych. skomentuj
2011-11-05 19:12:13 | 87.105.8.* | Miś Puszysty
@Olgierd: skoro pojawił się taki offtopic, to zapytam: jakież to świetne zimowe
rękawiczki nadające się na rower zanabyłeś? Jestem ciekaw, bo dotychczas uprawiałem
jazdę w narciarskich. skomentuj
2011-11-07 09:33:14 | *.*.*.* | olgierd
Te rękawiczki to nie rowerowe, lecz himilaistyczne :) Marmoty jakieś z
Gore-Tex+Thinsulate. Normalnie bym nie kupił, ale w sklepach Skalnik, które mam pod
bokiem, jest taka promocja, że grzech... skomentuj
2011-11-10 11:35:48 | 217.67.203.* | budry
Re: Po wypadku Tramwaju Plus czas na prokuratora [1]
Nie kwestionując zasadności rozważań i nie wypowiadając się o ewentualnej winie czy
jej braku po czyjejkolwiek stronie, to chciałbym jedynie uprzytomnić autorowi bloga,
że może sam z siebie złożyć zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa. skomentuj
2011-11-15 23:17:32 | 83.11.87.* | art. 173 kk
A to też podpada pod 173?
2011-11-15 - Konsekwencje śmierci rowerzystki pod kołami tira
http://www.tvo.com.pl/index.php?pokaz=4455&page=wiadomosci skomentuj

bezczelna reklama:

Firma Prawnicza Lege Artis
www.LegeArtis.org

O mnie
Olgierd Rudak
Jesteś na stronie czasopisma internetowego "Lege Artis", które ukazywało się od 17 listopada 2006 r. do 16 maja 2014 r.
Najnowsze komentarze
2017-10-13 06:09
Gina Acampora:
O ochronie wizerunku złodziei
Nazywam się Gina Acampora i rozmawiam dzisiaj jako najszczęśliwszy człowiek na całym dzikim[...]
2017-10-10 01:40
jance:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Witam wszystkich, Nazywam się Ketesha Frank, jestem z Alabama, Stanów Zjednoczonych, jestem tu,[...]
2017-10-05 19:48
ArturZpl:
Rekordowe odszkodowanie za spam
Teraz to też my będziemy mogli starać się o odszkodowanie. Szukając informacji na ten temat -[...]
2017-10-02 10:03
CARO CATO:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
¿Necesita dinero para iniciar un negocio propio ...? ¿Necesita dinero también pagar[...]
2017-09-04 13:15
Walls:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Dobry dzień,   Jesteśmy prawowitym, renomowanym rządowym pożyczkodawcą. Jesteśmy firma[...]