"Przeciętny konsument" to mądry człowiek
 Oceń wpis
   

Ponieważ sporo otrzymywanej przeze mnie korespondencji dotyczy różnego rodzaju głupawych reklam -- aż wierzyć mi się nie chce, że ludzie potrafią traktować to wszystko poważnie -- to może ja przewrotnie odpowiem zbiorczo: jak ktoś durny, to da się nabrać. A na to nawet ustawa nie pomoże.

Owszem, esemesy o treści (cytuję za "Dziennikiem Internautów") "Pilne! adaptacja kwitów przelewu została zakończona sukcesem! Proszę wysłać sms o treści - TAK - na 74500 będzie radość" czy "Po wysłaniu 1 sms na 74500 otrzymasz oficjalne zawiadomienie. Uwaga, dotyczy pieniędzy w kwocie 10000. potwierdzono i sprawdzono" mogą sprawiać wrażenie, że na adresata wiadomości już-już coś czeka. Wystarczy posłać tego nieszczęsnego esemeska by dostać całkiem niezłą kasę.
Ludzie się śmieją, ludzie się wkurzają, ludzie jednak w to wierzą -- i piszą te nieszczęsne esemeski.
Skąd wiem? -- bo jakby nic nie wysyłali, takie reklamy by się nie pojawiały.

I jasne, art. 9 pkt 8 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (to jedna z moich ulubieńszych ustaw) zakazuje podejmowania przez przedsiębiorców podejmowania takich agresywnych praktyk rynkowych jak "wywoływanie wrażenia, że konsument już uzyskał, uzyska bezwarunkowo lub po wykonaniu określonej czynności nagrodę lub inną porównywalną korzyść, gdy w rzeczywistości nagroda lub inna porównywalna korzyść nie istnieje lub uzyskanie nagrody lub innej porównywalnej korzyści uzależnione jest od wpłacenia przez konsumenta określonej kwoty pieniędzy lub poniesienia innych kosztów". Zestawiając to z treścią zapewnień organizatora loterii -- wypisz-wymaluj agresywna praktyka rynkowa...

Ale jednak chyba nie, chyba nie powinni cieszyć się szukający dziury w całym. Sęk w tym, że cały model ochrony konsumenta przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi (na szczęście) opiera się na modelu "przeciętnego konsumenta", czyli -- zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy -- osoby, która jest na tyle rozsądna, zdolna do zrozumienia tego, co się do niej mówi i ogarnięcia tego, co się dookoła dzieje. Przeciętny konsument, bazując na doświadczeniu życiowym powinien  z uwzględnieniem "czynników społecznych, kulturowych, językowych i przynależności danego konsumenta do szczególnej grupy konsumentów" (to cytat z przepisu) umieć rozpoznać i właściwie ocenić tego rodzaju głupoty.

Słowem: jeśli ktoś jest na tyle naiwny, że wierzy absurdalnym zapewnieniom, że wystarczy posłać esemesa o podwyższonej płatności, aby zgarnąć lepszą kasę -- sam sobie winien. Jemu prawo chroniące konsumentów -- przeciętnych konsumentów -- nie pomoże.

Komentarze (9)
Jest dobry kandydat na drugą... Kto wypije nawarzone piwo...

Komentarze

2010-06-22 08:12:18 | 78.8.176.* | fajny
Re: "Przeciętny konsument" to mądry człowiek [1]
Gratuluję wywiadu :)
pozdro skomentuj
2010-06-22 10:28:24 | *.*.*.* | olgierd
Och, dziękuję, cieszę się niepomiernie :) skomentuj
2010-06-22 11:05:09 | *.*.*.* | lincoln_
Re: "Przeciętny konsument" to mądry człowiek [0]
Cześć! A ja ostatnio otrzymałem takiego oto esa: "Play: GRATULUJEMY WYGRAŁES 3000
ZLOTYCH. Jezeli chcesz uslyszec te slowa to obowiazkowo musisz wyslac TAK na 73333".
No i teraz można to na dwa rozdzielić: jeśli nie wyśle smsa to nie usłysze o wygranej
czyli nie wygram, ale drugi sposób rozpatrzenia smsa to: jeśli nie wyślę esa to nie
usłyszę o wygranej, ale po co mam słuchać jak i tak już napisali, że wygrałem?:) To
jak to jest wygrałem czy nie wygrałem?:)
Pozdrawiam skomentuj
2010-06-22 16:02:31 | *.*.*.* | Olaf Perlinski
Re: "Przeciętny konsument" to mądry człowiek [0]
Dostrzegam tu pewną niedoskonalość, myślalem, że prawo jest stworzone wlaśnie po to
by chronić slabych, glupich itd...
To tak jakby zalożyć że zawodowiec może się mylić ale amator już nie!
W sumie prawo jest zbędne, tylko pytanie jaki IQ ma ten twój przeciętny konsument i
jaką część spoleczeństwa stanowi? Moim zdaniem nie wiem czy jest blisko średniej lub
mediany, wiięc kto jest takim prawem chroniony?
Pamiętam taki rachunek niby z TPSA, który sporo osób podpislo i zaplacilo, niektórzy
nawet go placicli przez rok, wśród nich mnie nie bylo, ale wiem że byl pewien
doktorant z ekonomii :) skomentuj
2010-06-22 21:46:30 | 109.243.40.* | ANZELM_CIUMLASA
FRAJERÓW TRZEBA DOIĆ !! [0]
W ogóle nie powinno być jakichś głupawych ustaw chroniąc

Rozsądny ten kapitał pomnoży i da zarobić frajerom zatrudniając ich do ciężkich,
niskopłatnych robót, tak aby można było dalej doić frajerów. To jest podstawa
kapitalizmu.

Pozdrowienia dla dojarzy oraz dla frajerów,
ANZELM CIUMLASA skomentuj
2010-06-23 10:39:34 | 83.29.145.* | konsument.org.pl
Przeciętny bloger to mądry człowiek ? [1]
Prawo ma chronic tych ktorzy sami nie potrafia sie obronic. Duzo ludzi nie potrafi
ocenic ze te smsy i reklamy to zwykle oszustwo. Znam dokladnie ta tematyke i wiem ze
te niby konkursy to zwykla lipa. Nikt tych smsow nie sprawdza. Nie ma "maszyn"
losujacych bo obsluguja to komputery a nie maszyny. A komputery nie losuja wygranych
tylko licza smsy, generuja raporty i dziela zysk miedzy operatora i zlecajacego
konkurs.

Rownie dobrze mozna powiedziec ze bloger jak nie ma kamizelki kalasza i RPG to jest
glupi i to jego problem ze go ktos ukatrupil bo sie nie obronil.. skomentuj
2010-06-23 13:09:17 | *.*.*.* | olgierd
No więc wychodzi na to, że polskie prawo mówi "jak ktoś jest głąb to my nic na to nie
poradzimy". I bardzo dobrze! skomentuj
2010-06-26 22:32:34 | 95.160.74.* | Kron
Re: "Przeciętny konsument" to mądry człowiek [1]
GRATULUJEMY WYGRAŁES 3000
ZLOTYCH. Jezeli chcesz uslyszec te slowa to obowiazkowo musisz wyslac TAK na 73333. A
to co to jest? Bo chyba w każdej kulturze oznacza to samo: Gratulujemy wygrałeś 3000
zlotych "KROPKA" reszta mnie nie interesuje bo wystarczy mi treść smsa żeby mnie
przekonać że wygrałem 3000 tyś zł. JAk dowiem się kto za tym stoi to wytoczę mu
sprawę w trybie nakazowym, ale problem jest taki że mimo ustawy ten numer nie jest w
wykazie na stronie UKE. skomentuj
2010-07-01 02:28:42 | 89.171.92.* | TLESZ
http://www.playmobile.pl/pl/uslugi/konkurs-muzyczny-play/index.html

PLAY, konkurs muzyczny. Czyli najpierw do pleja żądanie wypłacenia nagrody, potem
pozew. Ale w nakazowym pewnie nie pójdzie :) skomentuj

bezczelna reklama:

Firma Prawnicza Lege Artis
www.LegeArtis.org

O mnie
Olgierd Rudak
Jesteś na stronie czasopisma internetowego "Lege Artis", które ukazywało się od 17 listopada 2006 r. do 16 maja 2014 r.
Najnowsze komentarze
2017-10-13 06:09
Gina Acampora:
O ochronie wizerunku złodziei
Nazywam się Gina Acampora i rozmawiam dzisiaj jako najszczęśliwszy człowiek na całym dzikim[...]
2017-10-10 01:40
jance:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Witam wszystkich, Nazywam się Ketesha Frank, jestem z Alabama, Stanów Zjednoczonych, jestem tu,[...]
2017-10-05 19:48
ArturZpl:
Rekordowe odszkodowanie za spam
Teraz to też my będziemy mogli starać się o odszkodowanie. Szukając informacji na ten temat -[...]
2017-10-02 10:03
CARO CATO:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
¿Necesita dinero para iniciar un negocio propio ...? ¿Necesita dinero también pagar[...]
2017-09-04 13:15
Walls:
Uważajcie na oszustów sprzedających samochody z UK
Dobry dzień,   Jesteśmy prawowitym, renomowanym rządowym pożyczkodawcą. Jesteśmy firma[...]