wwwrobieni?
 Oceń wpis
   
Wezwany do tablicy - wszakże blogasek żyje tak długo jak chcą go czytać ludzie, a po Waszych uwagach widzę, że chcecie go czytać znacznie częściej niż ostatnio (z racji czasu, który nie z gumy jest) piszę - postanowiłem podzielić się kilkoma uwagami na temat nurtującego naród i społeczeństwo problemu: dlaczego strona www (nie) jest prasą i trzeba ją przeto zarejestrować w sądzie.

Opisywane tu i tam postanowienie Sądu Najwyższego podlega - jak to się ładnie mówi - surowej krytyce, zarówno z prawnego jak i czysto logicznego punktu widzenia.

Przeanalizujmy. Ustawa mówi co to jest prasa i zalicza do niej, oprócz m.in. dzienników i czasopism, a także biuletynów, serwisów agencyjnych, programów radiowych i telewizyjnych - całkiem słusznie (chociaż zgadzam się z Wojtkiem Orlińskim, że stosowanie ścisłych rygorów prowadziłoby do absurdów) - także te środki masowego komunikowania, które powstają wskutek rozwoju techniki. Dalekowzroczność wręcz zadziwiająca, zwłaszcza jeśli przypomnimy sobie, że mowa o przepisach z 1984 r. Jest zatem jasne czym jest prasa.

Jednak już parę akapitów dalej znajdujemy definicje pojęć "dziennik" oraz "czasopismo" i jest to - przeklejam, żeby nikt mnie nie oskarżył o wybiórcze podejście do tematu - "ogólnoinformacyjny druk periodyczny lub przekaz za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu, ukazujący się częściej niż raz w tygodniu" (art. 7 ust. 2 pkt 2 w odniesieniu do dziennika) i "druk periodyczny ukazujący się nie częściej niż raz w tygodniu, a nie rzadziej niż raz w roku; przepis ten stosuje się odpowiednio do przekazu za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu innego niż określony w pkt 2" (czasopismo).

Proszę czytać dokładnie: przekaz za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu - zatem rozkładając przepis na części pierwsze widzimy, że na pewno mowa jest tam o 1) radiu internetowym, 2) telewizji internetowej (chyba że byłby to serwer emitujący wyłącznie obraz), 3) inne strony, na których widać tylko obraz (bo w dywagacje czy czcionki układające się w słowa i zdania na stronie www są obrazem czy nie obrazem wciągnąć się nie dam...)

Znaczy się, nie dajmy się zwariować: przeciętna strona www w rodzaju: jakieś napisy, jakieś zdjęcia, czasem filmik czy coś - to nie jest ani gazeta ani czasopismo. Tak, zgadzam się z tym, że strony internetowe to prasa - w świetle definicji prasy z art. 7 ust. 2 pkt 1 prawa prasowego - natomiast nie wszystka prasa to od razu gazety lub czasopisma. A przecież - co istotne - nie każdy rodzaj prasy podlega rejestracji (w tym właśnie biuletyny, serwisy prasowe itd. - z tych, które znane są ustawie z nazwy).

Sięgnijmy zatem do kluczowego art. 20 ust. 1 prawa prasowego, zgodnie z którym wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie wojewódzkim właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy. No właśnie: dziennika lub czasopisma, nie zaś po prostu prowadzenie działalności prasowej. Toteż art. 45 ustawy - ten nieszczęsny przepis, którego niestety nie uwalił Trybunał Konstytucyjny (wyrok z 20 lutego 2007 r., sygn. akt P 1/06) nie dotyczy blogasków, stronek rodzinnych i innych przejawów radosnej naszej twórczości.

Kończąc już warto zwrócić także uwagę na praktyczny wymiar sprawy. Spytano mnie: jaka dokładnie strona podlegać miałaby rejestracji w sądzie? Czy umieszczenie jej na zagranicznym serwerze zwalniałoby z tego obowiązku? A co ze stronami zamieszczonymi na polskim bądź zagranicznym serwerze, które prowadzone są przez obywateli obcych? A co będzie jeśli - skomplikujmy sprawę na maksa - będzie ona pisana w języku angielskim, ale adresowana - ku oburzeniu sędziów SN - do obywateli polskich?
Co wreszcie ze stronami założonymi przez naszą najświeższą emigrację i adresowanymi do współmieszkańców Londynu? Czy postanowienie Sądu Najwyższego miałby także odnosić się do takich przypadków?
Ochłońmy...

Reasumując: nie wiem w jaki sposób Sąd Najwyższy doszedł do takich przełomowych wniosków. Bez znajomości sprawy trudno jest oceniać doniosłość tego rodzaju sformułowań, zwłaszcza, że zdarza się, że SN wyraża pewne poglądy niejako na uboczu prowadzonego postępowania (na swój użytek nazywam to "złotymi myślami").
Warto też przypomnieć, że postanowienie zostało wydane w sprawie karnej, nie zaś w drodze odwołania w postępowaniu rejestracyjnym. Już ja widzę jak Sąd Okręgowy badając sprawę wniosku o rejestrację gazety pt. www.oduszymaryni.com.pl skwapliwie zerka na postanowienie, które - to dla porządku - ma sygnaturę IV KK 147/07...

... albo wiecie co, może ja to przetestuję? Cztery dychy piechotą nie chodzą ale może i pójdę do sądu, blisko mam, spróbuję sobie zarejestrować tego blogaska jako lub czasopismo. Zobaczymy ;-)
Komentarze (3)
Wariactwo Lege Artis - blog lub czasopismo

Komentarze

2007-09-01 07:09:17 | *.*.*.* | Poltiser
Re: wwwrobieni? [1]
Nie jestem prawnikiem.
W moim życiu prawo służy głównie do rozwiązywania sporów.
Jak ktoś próbuje stosować różne przepisy jak kaganiec, żebym nie gryzł, nie jadł za
dużo a przede wszystkim nie mówił, robi mi się niewygodnie.
Co za głupia sytuacja!
Ot wymyślili coś nowego, uciekło spod kontroli, to teraz trzeba nałożyć uzdę, podatek
i cenzurować...
To nie tylko polski problem.
Chciałem sprawdzić jak działa "del.icio.us Bookmarks" z FireFoxem i po wszystkich
formalnościach przez przypadek "nadepnąłem" stronę czeczeńskich separatystów (czytam
blog Putina i Kaukazkich Powstańców) i...
... "Forbidden!"...
Z domowego działa - z Yahooooooo nie!
To następny krok... pukanie do drzwi?
Toż to nie Afganistan ani Inne Baraki w Płomieniach ale środek Europy jak Matka
Katarzyna Wielka postanowiła jakiś czas temu - przesuwając granicę Europy z kurczącej
się Polski na Ural...
Wytłumacz, jak cenzura i irracjonalne rejestracje mają poprawić Demokrację?! skomentuj
2007-09-02 18:58:03 | *.*.*.* | infolinka
Re: wwwrobieni? [0]
Witaj Olgierd,

Tak czytam Twój post i ...poczekam na próbę zarejestrowania blogaska. Ciekawa jestem
reakcji pracownika sądu, któremu przyjdzie zmierzyc się z praktyczną stroną
postanowienia.

Kasia :-))) skomentuj
2007-10-13 01:15:17 | 83.14.126.* | rpkk
Jak coś jest genetycznie [cenz.], to nie da się nic poprawić, najwyżej jeszcze
bardziej [cenz.]... skomentuj
O mnie
Olgierd Rudak
Olgierd Rudak, redaktor naczelny i wydawca czasopisma internetowego "Lege Artis". Prawnik, miłośnik ożywionej przyrody, gór, fotografii i psów; posiadacz "prawie" owczarka belgijskiego malinois o imieniu Boss. Z przekonania libertarianin, z wyboru stary kawaler ;-)
Najnowsze komentarze
2012-02-05 11:27
tojaileśtamzrzędu:
"Słynne masło roślinne"
@Olgierd Troszkę offtopic. Olgierd zauważyłem ostatnio, że się zaniedbujesz, mało piszesz tych[...]
2012-02-04 16:01
ccichy:
Jak rozwiązać umowę zawartą we własnym domu?
Jezeli firma nie poinformowała o możliwości odstąpienia od umowy i nie zostawiła blankietu, to[...]
2012-02-04 15:48
ccichy:
Jak rozwiązać umowę zawartą we własnym domu?
Po polsku GŁUPI JASIU ZE WSI to się mówi -polska telekomunikacja. Jezeli odwrotnie to[...]
2012-02-04 11:51
Trzydziestoparolatek:
"Słynne masło roślinne"
Echh, wspomnienia. Uwielbialem ten smak w dziecinstwie. Rodzice cuda robili, zebym tego nie[...]
2012-02-02 10:50
howk:
Do 2 lat za podłączanie się do cudzych hotspotów
W sumie to wysyłanie niezabezpieczonego sygnału po za mury swojego mieszkania to to samo co[...]
2012-02-01 22:39
323dtrastfsc:
Jeszcze o wezwaniach wysyłanych przez Hapro Media
Ta firma jeszcze istnieje?
2012-02-01 10:34
smalcożerca:
"Słynne masło roślinne"
Polecam jeszcze ten artykuł http://wyborcza.pl/1,76842,6279638,Bambus_w_szynce.html
2012-02-01 10:08
smalcożerca:
"Słynne masło roślinne"
Wydaje mi się, że jak zostało to już wspomniane, nazwa "Masło roślinne" jest nazwą własną[...]
2012-01-31 20:56
kazn:
"Słynne masło roślinne"
@mmm777 Rozumiem, że tradycją handlową i zdroworozsądkową nazywasz po prostu oszustwa. @Lenon[...]
2012-01-31 17:13
kubia:
Opinie prawne ws. zmian w OFE to informacja publiczna
ciąg dalszy, czy dobrze rozumiem że nsa odwróciło wyrok?[...]
2012-01-31 15:06
Lenon Zawodowiec:
"Słynne masło roślinne"
Ja myślę, że geneza masła roślinnego jest nieco inna - masło to olej. Masło roślinne - to w[...]
2012-01-31 14:21
mmm777:
"Słynne masło roślinne"
@Piotr z Warszawy Bardzo byś chciał innych zanudzić... Jest to po prostu tradycja handlowa,[...]
2012-01-31 11:09
Piotr z Warszawy:
"Słynne masło roślinne"
Można sobie deliberować na temat masła roślinnego, lokat w złoto czy też innych świnek morskich[...]
2012-01-30 23:23
mmm777:
"Słynne masło roślinne"
Olgierdowi się nudzi.... Kotlety sojowe schabowe:[...]
2012-01-30 22:24
ktostamjakis:
Jeszcze o wezwaniach wysyłanych przez Hapro Media
a pewnie, że odsyłają, przecież jak ktoś umieści jeden, dwa pliki a ściągnięcia są znikome lub[...]
2012-01-30 22:02
infolinka:
"Słynne masło roślinne"
Masło Roślinne za czasów mojego dzieciństwa, czyli jakieś 35 lat temu, moja ciocia emerytka[...]
2012-01-30 19:22
homo homini:
"Słynne masło roślinne"
Ale o co Sz.P. Olgierdowi chodzi właściwie? Jam człek na tyle wiekowy, że masło roślinne[...]
2012-01-30 16:57
bibong:
"Słynne masło roślinne"
A do tego piwo bezalkoholowe i schabowy z indyka. A Olgierd chyba czepia się użycia słów[...]
2012-01-30 14:51
PPM:
Tańczyć z diabłem przy świetle księżyca
niewinną umową dotyczącą obrzydliwego podrabiania przemysłowych znaków towarowych (i nie mającą[...]
2012-01-30 14:00
Daeris:
"Słynne masło roślinne"
Jak przez mgłę pamiętam, że gdy na studiach (Żywienie Człowieka na SGGW w Warszawie) mieliśmy[...]
2012-01-30 12:53
sędzia - ona:
"Słynne masło roślinne"
Może i Olgierd się czepia, ale ma rację, bo nazwa "masło" jest zastrzeżona dla produktów -[...]
2012-01-30 11:34
raj001:
"Słynne masło roślinne"
Moge tylko potwierdzic wpisy innych komentujących, że sie czepiasz. Może Tobie akurat ta nazwa[...]
2012-01-30 09:52
Piotr z Warszawy:
"Słynne masło roślinne"
@olgierd Czepiasz się :). Tak samo jak "masło śmietaknowe" ma zawartość tłuszczu ok 60%[...]
2012-01-30 09:43
masło roślinne:
"Słynne masło roślinne"
Przecież jest wyraźnie napisane, że roślinne i nie sądzę, aby ktokolwiek się pomylił i wziął to[...]
2012-01-30 09:05
Pierre do Le ...:
O naprutych winem autorach Pisma Świętego
@karzeł reakcji: Mowisz o zakonie Krzyzackim? Chm, nie pamietam tylko jakim to wyrokiem sie[...]